Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bikarbonat/Bakpulver

  • sufly 29 januari 2009

    Nån som vet om man kan ersätta bikarbonat mot bakpulver? Iså fall, om de tex ska vara 1 tsk bikarbonat byter man bara de mot 1 tsk bakpulver? eller blir det andra mått?

  • frucaos 29 januari 2009

    Det ska gå att ersätta den vägen, men inte motsatt. Bikarbonat behöver en sur tillsats (typ fil) för att reagera, bakpulver behöver inte det. Det blir lite annorlunda mått, men kan inte det i huvudet.

    Bakpulver är utblandad bikarbonat - därför behöver du öka dosen lite grann.

  • 29 januari 2009

     

  • Pirkko 29 januari 2009

    Santa Marias bikarbonatpåse finns skrivet:
    Bikarbonat är ett kraftigare jäsmedel än bakpulver, ½ tsk bikarbonat = 1 tsk bakpulver.

  • Sidenvind 6 september 2012

    Skrivet av frucaos den 29 jan 2009

    Det ska gå att ersätta den vägen, men inte motsatt. Bikarbonat behöver en sur tillsats (typ fil) för att reagera, bakpulver behöver inte det. Det blir lite annorlunda mått, men kan inte det i huvudet.

    Bakpulver är utblandad bikarbonat - därför behöver du öka dosen lite grann.


    Det går alldeles utmärkt att byta båda vägarna, eftersom att bakpulver innehåller en syra är det bara vid tillverkande av eget bakpulver att tillsätta antingen lite citronsyrapulver i sin blandning av potatismjöl och bikarbonat eller så tillsätter man lite, lite ättiksvinäger.

    Jag har precis gjort så till mina Cut rounds då mitt bakpulver tyvärr var slut, men hade bikarbonat och potatismjöl hemma och eftersom att min deg dessutom skulle innehålla kärnmjölk som är lätt syrlig så var det bara att köra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.