Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåbärsbak

  • Jzetterberg 17 augusti 2012

    Hejsan alla! Vill baka något gott med blåbär till fikat, har någon ett perfekt recept att delge? :)

  • flabban 17 augusti 2012

    Det finns mycket gott du kan göra av blåbär. Kolla in ett recept som ros har "min goda blåbärspaj". Har gjort den ett antal gånger, lika god varje gång.

  • sju 17 augusti 2012

    De här är smarriga:

    Godaste blåbärsbullarna

  • Amika 17 augusti 2012

    Blåbärsbullar! <3 Så himla gott! :)
    Man gör en vanlig vetedeg som står på mjölpaketet, och fyllningen gör man av blåbär som man mosar och kokar upp med lite syltsocker så det blir en fastare konsistens. Sedan brer man på sylten, pudrar över lite vaniljsocker och rullar ihop och gör bullar av. När de jäst andra gången så sätter man en klick vaniljkräm i mitten av bullen och gräddar dem. När de är nygräddade så penslar man dem med smält smör och doppar i strösocker.

    Eller så kan man göra sockerkaka och peta ner någon dl blåbär i smeten! Det är också gott!

    Kan också gå in bland mina recept och ta receptet på vinbärskaka och byta ut vinbären mot blåbär. :)

  • Amika 17 augusti 2012

    Men vad i hela fridens namn... Jag hade inte skrivit bara blåbärsbullar. :( Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg... *SUCK*
    Nåja, här kommer det igen...
    Blåbärsbullar...
    Man mosar 4-6 dl bär och kokar upp dem med lite syltsocker så de tjocknar till en sylt.
    Gör en vetedeg efter receptet som står på mjölpaketet. Bred på sylten som fyllning och pudra över vaniljsocker. När bullarna jäst, klicka på en generös klick vaniljkräm i mitten och grädda sedan bullarna. När de är nygräddade, pensla med smält smör och doppa dem i strösocker.

    Eller så kan man göra en sockerkaka och peta ner ett par dl blåbär.

    Eller så kan man göra den här kakan och byta ut en del av vinbären, eller byta ut bären helt mot blåbär:
    Vinbärskaka

  • sju 17 augusti 2012

    Amika, om man testar att citera ditt första inlägg ("Blåbärsbullar!") så ser man hela ursprungsinlägget.

    Det är lite som spöktimmen på chatten. {ghost}

  • Amika 17 augusti 2012

    Ah! Ok tack sju! :) Det är bra att veta till nästa gång det händer! :)

  • mkml 17 augusti 2012

    Skrivet av sju den 17 aug 2012

    De här är smarriga:

    Godaste blåbärsbullarna


    Dessa e sjukt goda men bör ätas något varma, några sek i micron innan servering gör susen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.