Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blockchoklad

  • knyppeltanten 16 oktober 2010

    Nu när jag skulle köpa blockchoklad så fanns det också bakchoklad och dessertchoklad, och så blockchokladen då.. Choklad"procenten" låg på cirka 44% på alla. Men den jag köpte kändes fet i munnen. Finns det någon som smakar mer chokladlikt än de andra? Eller ska man hellre köpa Marabou chokladkaka för att få god smak när man bakar kakor och gör glasyr?

    Vad brukar ni använda?

  • AnneNi 16 oktober 2010

    Jag brukar oftast köpa Choklad på Netto när jag ska baka, den som kostar ca 5 kr för 100 g. Den mörka innehåller 50 % kakao och smakar faktiskt förvånansvärt bra tycker jag. Mjölkchokladen har en lite tristare smak, men kan fungera till en del saker.
    Ska jag göra tex en chokladmoussetårta använder jag helst Marabous mjölkchoklad, men ska jag ha mörk choklad till det använder jag Nettos.
    Tidiagre köpte jag choklad på Tasty House som kostade två för tio. Tyvärr sutade de sälja den där jag burkade handla och sen la affären ner, annars var den väldigt bra tycker jag, fanns även som vit. Tror de ibland har samma märke på ÖB, Baron heter den nog.
    Blockchoklad och de andra bakchokladerna har jag inte använt på länge, så där kan jag inte ge några råd.

  • Mistys 17 oktober 2010

    Undvik de som heter "block" eller "bak" Det är mindre kakaohalt och mer fett och socker i dessa än de som verkligen har namnet "choklad" i sig. Börja där så kanske du hittar någon bra. Vet att fazer kommit med en choklad som just heter det "choklad för mat och bak" den tycker jag ger bra chokladsmak. Jag använder alltid mörk då jag tycker att den ljusa ger just en lite fet smak.

    Sen beror det ju på vad du ska ha den till. Marabous kanske är god för att få smaken att hacka ner i kakor men den stelnar dåligt om man ska ha den till ex biskvier.

    Jag brukar även använda lindts fina choklad ibland till ex finare kladdkakor eller chokladparfait, det blir gott!

  • knyppeltanten 17 oktober 2010

    Tack. Här finns bara Coop och ica men jag ska kolla noggrannare vad chokladsorterna heter. Netto finns i Linköping bredvid där dottern bor så där ska jag kolla när jag kommer dit (50 mil! synd nog) men jag ska kanske övergå till Marabous när jag ska glasera.

    Så bra att du skrev att Marabous stelnar dåligt för jag funderade just på om jag skulle använda det till mina fikonbollar men då får det bli någon slags block på dem utom Odenses som var mycket tunnare i konsistensen än andra "block". Icas ljusa block som jag köpte nu var hemsk att äta (godissugen!) men förhoppningsvis försvinner det i en kaka, sen ska jag inte köpa den mer.

  • knyppeltanten 21 oktober 2010

    Häromdagen såg jag att Coop blockchoklad mörk och vanlig Marabou mörk choklad hade nästan samma kakaohalt, 46% på Coops och 44% på maraboun.
    Är de likvärdiga eller är det mer fett i blockchokladen eller är smaken annorlunda (bättre) på Marabou?
    Jag blir lite fundersam med alla chokladhalter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.