Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blöta blåbär ajajaaj:-(

  • irrevirre 18 oktober 2008

    Jag tycker det är svårt att lyckas med blåbärspaj. Det rinner överallt och bottnen blir helt blöt. Jag har läst att man skall blanda bären med potatismjöl. Blir det verkligen lyckat och förstör det inte smaken??
    Har ni nått bra recept på blåbärspaj. Gärna med maräng.

  • dystraior 18 oktober 2008

    Man kan blanf med potatismjöl, men gäller att inte ta för mycket, jag och mamma gjorde det och det blev gele av blåbären, men det påverkade inte smaken iaf :o

  • anluk 18 oktober 2008

    I mitt recept på blåbärspaj som jag alltid använder har jag 1/2 liter bär, 1/2 dl socker och 1 msk potatismjöl. Blanda det ordentligt. Tycker det blir bra!

  • zudette 18 oktober 2008

    Att strö över potatismjöl är ett bra tips (Y)- ett par matskedar räcker - brukar göra så även på rabarberpajen och andra bärpajer! Smaken påverkas inte!

  • The_mama97mia 18 oktober 2008

    Hej IrreVirre, här får du ett recept på paj som funkar fint med blåbär, men här måste du nog ta potatismjöl i.

    Barbros Vinbärspaj

    Lycka till!

    /Mia

  • irrevirre 18 oktober 2008

    Ja då skall jag pova med potatismjöl:-)

    Och Mia, din paj med vinbär i ursprungsreceptet verkar jättegod!
    Tack & Bock!

  • boz1965 18 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 18 okt 2008

    Jag tycker det är svårt att lyckas med blåbärspaj. Det rinner överallt och bottnen blir helt blöt. Jag har läst att man skall blanda bären med potatismjöl. Blir det verkligen lyckat och förstör det inte smaken??
    Har ni nått bra recept på blåbärspaj. Gärna med maräng.


    Potatismjöl har en neutral smak, så du kan lugnt använda det.

  • Suddisen 18 oktober 2008

    Jag har ett recept som heter Klässbols blåbärspaj med maräng

  • bayrare 18 oktober 2008

    (Y)
    Jag brukar använda gele eller syltsocker. Man ska ju ändå söta lite grann och sockret ger inte samma "krämkonsistens" som potatismjöl.

    Anita

  • Babzan 18 oktober 2008

    Har gjort blåbärspaj både med och utan potatismjöl. Tycker att den med potatismjöl blir klart bäst, mjölet suger upp vätskan och ger en bättre konsistens!:) Tycker inte att potatismjölet försämrar smaken alls:p

  • marwis 18 oktober 2008

    Skrivet av bayrare den 18 okt 2008

    (Y)
    Jag brukar använda gele eller syltsocker. Man ska ju ändå söta lite grann och sockret ger inte samma "krämkonsistens" som potatismjöl.

    Anita


    Vilkenhimla bra idé(Y)
    /Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.