Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra fikameny?

  • Solskensbullen 28 januari 2013

    Hej!
    Min mamma ska bjuda sina kollegor på fika nästa vecka och hon har gett mig i uppgift att komponera en liten "fikameny". Jag ska baka tre saker. Någon som har en idé om hur menyn kan se ut? Helst ska det ju vara en bra blandning. Allt måste serveras kallt. Tack på förhand.

  • bjoli198 28 januari 2013

    hmm... jag skulle antagligen baka typ: äppelpaj, tigerkaka/mjuk pepparkaka och någon form av småkakor... eller två typer av småkakor och tigerkaka/mjuk pepparkaka..

    Eller... Semlor?

  • rosatalo 28 januari 2013

    Skulle definitivt satsa på en köttfärspaj eller taco wraps. Sedan en mjuk kaka av någon sort och en söt bär eller fruktpaj.

    Tacowraps

  • boz1965 28 januari 2013

    En kladdkaka är aldrig fel. Serveras ljummen med vispad grädde. Yummy! {eat}

  • rosatalo 29 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 28 jan 2013

    En kladdkaka är aldrig fel. Serveras ljummen med vispad grädde. Yummy! {eat}



    Och några hallon på toppen!

  • bjoli198 29 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 28 jan 2013

    En kladdkaka är aldrig fel. Serveras ljummen med vispad grädde. Yummy! {eat}


    lättvispad grädde...

  • mattjejen 29 januari 2013

    Jag skulle nog ha gjort några goda snittar med ett par olika fyllningar, sen en liten småkaka å avslutar med minicupcakes eller en cheesecake...

  • LenaBE1 30 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 28 jan 2013

    En kladdkaka är aldrig fel. Serveras ljummen med vispad grädde. Yummy! {eat}


    Kall kladdkaka är smarrigt det med, serveras gärna med vispad grädde och hackad daim. (Y)

    Jag skulle förmodligen servera en god bulle och någon liten kaka tillsammans med kladdkakan. o/

  • bjoli198 30 januari 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 30 jan 2013
    Kall kladdkaka är smarrigt det med, serveras gärna med vispad grädde och hackad daim. (Y)


    hmm... man kanske skulle kunna använda hackad daim i själva kladdkakan som lite surprise? :) eller såna där färdiga "daimkulor" om såna fortfarande säljs..

  • LenaBE1 30 januari 2013

    Skrivet av bjoli198 den 30 jan 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 30 jan 2013
    Kall kladdkaka är smarrigt det med, serveras gärna med vispad grädde och hackad daim. (Y)


    hmm... man kanske skulle kunna använda hackad daim i själva kladdkakan som lite surprise? :) eller såna där färdiga "daimkulor" om såna fortfarande säljs..


    Ja det blir säkert gott det med och ja, daimkulorna säljs fortfarande, fast dom är större nu och inte såna där små runda som fanns förr. Men man kan ju alltid hacka dom lite om man inte vill ha så stora bitar i kakan. ;)

  • Solskensbullen 30 januari 2013

    Ojojoj. Första foruminlägget jag skriver här, gud vad många och bra svar! Tack så mycket. Kladdkaka låter ju väldigt bra, om jag klarar av att låta bli smeten. Kladdkaka är min enda svaghet. Med hallon och vispad grädde. Alla älskar väl äppel- och bärpaj men frågan är hur gott det är kallt.

  • LenaBE1 31 januari 2013

    Då får du dubbla smeten till kladdkakan, så gör det inget om du äter upp halva smeten. :D

  • Annrh 31 januari 2013

    En kladdkaka, en cheesecake och en äpplekaka. Perfekt för fika som ska serveras kallt/svalt och då kan äpplekakan svalna samtidigt som kladdkakan gräddas :)

    Cheescaken ska ju stå i frysen så den går att förbereda dagen innan. Enkelt och varierat med choklad, syrligt och sött så det finns något för alla - och himla gott!

  • bjoli198 31 januari 2013

    så kan man ha både vaniljsås och grädde till :)

  • alindalinda 1 februari 2013

    jag rekomenderar följande varmt!
    Pärontosca

  • alindalinda 1 februari 2013

    jag rekomenderar följande varmt! äts kallt! ;)
    Pärontosca

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.