Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brända mandlar

  • CAHD 9 februari 2009

    Hej, Har hittat ett recept på sådan där goda brända mandlar som är inlindande i ngn röd massa.¨
    Jag har följt receptet och använde termometer men tyvärr så blir den röda massan inte så härligt seg som jag vill, den blir mer porös och söt.
    Jag var tvungen att värma den lite extra för det stelnade lite för fort. Kan det ha något med konsistensen att göra?

    Så här är receptet:
    100 g sötmandel
    3 ½ dl socker
    100 g glykos
    1 dl vatten
    röd karamellfärg

    Gnid mandeln mellan dubbelvikt hushållspapper (för att sockermassan skall fastna på den). Blanda socker, glykos och vatten i en tjockbottnad kastrull och koka utan lock i ca 5 minuter. Pröva att massan är färdig genom att doppa fingrarna i kallt vatten och ta en droppe sockerlag mellan fingrarna och för isär dem. Om droppen trådar sig är lagen klar. Använder man en termometer skall den visa 115 grader. Färga massan röd med karamellfärg och häll den i en rostfri bunke eller en porslinsskål. Rör om med en gaffel och lägg i mandeln när den börjar tjockna. Arbeta tills massan är ganska stel. Täck varje mandel helt med massa, enklast är att använda fingrarna. Låt dem stelna på smörpapper.

  • Mati 23 mars 2009

    :p Mums...precis vad jag letat efter..............
    Tror du kan behöva ha i mera glykos.
    mvh: Mati

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.