Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bröd i bakformar

  • Lange 15 april 2008

    Ställ formarna ganska varmt, jag brukar ha mina på spishällen. Det krävs lite mer värme tycker jag för att få fart på jäsningen i formar.
    Lycka till!

  • Fiona 15 april 2008

    Ett tips är som du fått tidigare att ställa dem lite varmare (på spisen eller så), men ett annat som brukar funka är att ha en gnutta socker i degen.... Vi pratar inga stora mängder, utan kanske en tesked eller så... Det får fart på jästen! Se dock till att inte hälla socker (eller salt för den delen) direkt på jästen, för då dödar du den, utan häll i lite mjöl först.

  • Lange 15 april 2008

    Sockret "äter" jästen upp och du behöver inte vara rädd för att använda 2-3 matskedar till en dryg liter degvätska för det försvinner. Även s.k osötat bröd som Barkis används lite socker till jäsningen. Jag bakar numera nästan alltid på degvätska som till större delen består av fil eller yoghurt. Brödet blir saftigare och håller sig längre (Y)
    Har däremot aldrig hört att jästen inte tål socker eller salt, jag brukar smälta den så innan jag häller på degspadet men nu ska jag prova den "andra" varianten.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.