Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröd sökes

  • 16 augusti 2000

    Jag letar efter lite roliga, kryddiga, annorlunda brödrecept! Har någon sådana?

  • 17 augusti 2000

    Har man ett bra basrecept på bröd så kan man lägga i lite vad man vill. 50 g jäst5 dl vatten10-14 dl mjöl (beror på vad det är man tillsätter i degen, morötterna tex kräver mer mjöl)Hemligheten för att få goda bröd är att inte ta förmycket mjöl. Det är visserligen lite svårhanterligt om man har en kladdig deg men tar man mycket mjöl på händerna så går det bra. Mycket mjöl ger hårda bröd. Tänk också på att bröd ska serveras samma dag de är bakade. Vill du baka innan så frys in och tina upp sammaa dag som de serveras. Jag brukar riva ett par morötter och lägga i degvätskan, det smakar inte så mycket men det blir saftigt och fin färg. Hackade oliver är gott att ha i bröd. Nybakat bröd höjer vilken middag som helst, framförallt när man bjuder på en enklare pastarätt eller sallad.

  • 17 augusti 2000

    Detta jättegoda jalapenobröd fann jag i Kokboken, prova!!!5 dl vatten (37°)3 påsar torrjäst1 tsk socker1 dl socker1 dl majsolja1 l vetemjöl300 g riven cheddarost2 dl finhackad inlagd jalapeñopepparHäll torrjäst och socker i en stor bunke. Häll på det ljumma vattnet och rör tills jästen har löst sig. Rör ner socker och olja. Tillsätt sedan 3/4 mjöl, lite i taget. Blanda väl, men degen ska vara ganska blöt. Spola den hackade pepparn i kallt vatten annars blir den alldeles för stark. Tillsätt ost och jalapeñopeppar. Arbeta i resten av mjölet och knåda ordentligt. Låt degen jäsa i ca 1 timme. Smörj under tiden en avlång form med olja. Lägg över degen i formen och låt jäsa ytterligare 1 timme. Grädda på 175° i ca 45-50 min.

  • 18 augusti 2000

    I kokboken här på sajten finns en del kul bröd, som bagels, tortilla, grissini, tomatbröd och mycket annat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.