Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Byta ut nötter

  • EXD 17 oktober 2008

    Hej

    Jag undrar om du har något bra substitut (stavas det så) för nötter i bakverk.
    Antar att jag inte är ensam om att vara allergisk mot nötter...
    Jag tänkte därför fråga om någon bra ersättning i recept med nötter.
    Ibland brukar jag använda kokos eller mörk/vit choklad, men det är inte alltid det funkar.
    Ös på med tips
    :D

  • Eery 18 oktober 2008

    frön.. jag använder nästan alltid solrosfrön när det ska vara hasselnötter i ett recept
    pinjenötter kan funka likaså mandel eftersom den klassas som en baljväxt om jag inte minns fel.
    dessvärre är det rätt många som är jättekänsliga mot just mandel. brukar ersätta mandelmassa med bakmassa, brukar ligga i samma sektion som madelmassa och marsipan, som är baserad på aprikoskärnor istället för mandel

  • hertram 20 oktober 2008

    Jag brukar också använda solrosfrön funkar för det mesta har använt det när jag bakat mazariner bla, även gott att göra pesto på.

  • monac 20 oktober 2008

    pumpakärnor...de är "säkra" och ljuvligt god!

  • EXD 17 november 2008

    Tack för svaren...solroskärnor ska jag testa, även pumpa tror jag.

  • Eery 18 november 2008

    ska testa att göra egen "mandelmassa" idag om jag hinner... återkommer med resultat och recept om det blir bra:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.