Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chocolate chip cookies och "brown sugar"

  • AnneNi 7 oktober 2009

    Jag tänkte baka chocolate chip cookies enligt ett amerikanskt recept. Problemet är att jag är osäker på vilket socker som ska användas. I receptet står det brown sugar, vilket såklart är brunt socker... Men är det egentligen farinsocker eller råsocker? Eller något annat jag inte tänkt på?
    Har förresten någon ett rikitgt bra recept på Chocolate chipcookies? Inte med havregryn eller nötter utan endast spröda kakor med chokladbitar som ev är en liten aning sega i mitten. Vi åt fantastiskt goda chocolate chip cookies när vi var på kryssning med Vision of the seas i somras, och nu försöker jag hitta ett recept som ger mig lika goda kakor! Inte det lättaste...
    Tack!

  • svengelsk 7 oktober 2009

    Brown sugar i England är som jag minns farinsocker. Det finns både ljust och mörkt. Råsocker känner jag däremot inte till och skulle gärna vilja veta om det är hårdare och ger knaprigare resultat än vanligt socker. I så fall motsvarar det demerara sugar.

  • AnneNi 7 oktober 2009

    Råsocker är ett brunt och lite hårdare, grovkornigare socker än stösocker kan man säga. Tror det framställs av sockerrör, till skillnad från vanligt stösocker som framställs av sockerbetor.
    Tack för svaret förresten!

  • vitchokladkaka 8 oktober 2009

    Jag har precis haft prov på detta;) det e farinsocker

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.