Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

choklad eller kakao när man bakar?

  • eken21 7 september 2010

    Om man har ett ett recept med choklad i och istället vill använda kakao hur mycket bör man tillsätta för att kakaon ska ge smak?

  • matpolisen 7 september 2010

    Jag tror att du ska prata med Karin på http://www.bagerskan.se/

    Du bör dock komma ihåg att kakaon ska betraktas som en ganska bitter krydda som inte rakt av kan ersätta choklad.

  • eken21 7 september 2010

    ok tack för tipset. Kakao finns i all choklad och de är den som ger chokladen sin smak beroende på kakaobönor samt smaksättning av mjölk,grädde, socker eller annat.
    Så ursprunget är ju desamma därför tycker jag inte skillnaden borde vara så stor. Men naturligtvis ska man inte tillsätta någon stor mängd kakao. Men jag vet inte hur mycket 200 g choklad motsvarar i kakao för att de ska ge en bra smak.

  • stevesan 18 september 2010

    Choklad ersätts inte rakt av med kakao. Man bör använda ca 1/4 av mängden choklad (dvs 200 gram choklad blir 50 g kakao ). Se det bara som en tumregel (choklad innehåller vanligen 25-30% kakao ).

    Dock bör man ersätta resten i chokladen också, annars förvränger man receptet. Det återstående kan ersättas med en fjärdedel socker och hälften matfett (smör blir ju godast förstås).

    Det kan vara klokt att tänka på att den kakao man köper på affären är av hög kvalitet och ger mycket smak. Förmodligen görs industrichoklad av sämre sorteringar, och det kan vara klokt att börja med lite mindre kakao och öka vid behov.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.