Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Choklad i olika smaker

  • knyppeltanten 11 februari 2011

    Nu har jag läst ett recept från USA och man ska ha antingen bittersweet eller unsweetend choklad och så finns det semisweet choklad också. Här finns det väl bara vanlig choklad. Kan man ersätta rakt av med Marabou mörk?

    Sen så gjorde de något fugdeliknande fyrkanter som man satte på pinne och doppade i het mjölk för att göra drickchoklad och i den använde såna där små chokladdroppar för att i dem var det lecitin så chokladen stelnade bättre. Choklad börjar bli en hel vetenskap!

  • Erajscha 11 februari 2011

    Unsweetened skulle jag tolka som 99%, bittersweet som 86% och semisweet som 70%

  • knyppeltanten 11 februari 2011

    Tack. 99% smakade jag på en chokladfestival en gång, den var hur torr som helst i konsistensen. Med tanke på priserna på de här chokladsorterna så avstår jag nog från recepten :-)

  • Zeldasmatte 11 februari 2011

    Försöker hålla mig till LCHF-dieten och har förälskat mig i Lindt Excellente 90% Dark supreme Noir... {eat} Men det blir högst en bit per dag! (A)

  • jbson 11 februari 2011

    Skrivet av Zeldasmatte den 11 feb 2011

    Försöker hålla mig till LCHF-dieten och har förälskat mig i Lindt Excellente 90% Dark supreme Noir... {eat} Men det blir högst en bit per dag! (A)


    Hur gör man för att förälska sig i 90%-ig choklad?
    Skulle gärna vilja, men tycker det är så beskt! :o

    Någon som vet %-halten i Lindt med havssalt? Den gillar jag! (L)

  • Lunchdax 12 februari 2011

    Det är intressant och roligt med alla olika chokladsorter. Men det är tråkigt när det börjar dyka upp konstiga tillsatser som ska smak, konsistens mm.

    En slags ovanlig choklad som jag läst om och som jag någon gång vill prova är rå-choklad som ska vara väldigt speciellt!
    Annars har jag varit sugen på både Barras & chokladen från det lilla personliga företaget Quinto. Det är dyrt, men om man gillar mörk choklad tror jag att deras produkter är så goda, det låter som det i alla fall. Titta in på deras gulliga hemsida :D
    http://www.quinto.se/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.