Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Choklad med chili?

• Nickofalltrades 7 juli 2011

Hejsan! Jag läste på Wikipedia att dem gamla Maya indianerna brukade dricka sin kakao med malen chili. Detta kan mycket väl stämma, då jag kommer ihåg hur god chokladkakan med chili och passionsfrukt var som såldes förra året. Tyvärr verkar den inte komma tillbaka, så jag undrar om det finns någon beprövad metod att inkorporera chili och choklad på egen hand. Eftersom jag är litet av en fantast av de båda kan jag inte tänka mig bli besviken, men det låter fortfarande något kontra-intuitivt, så jag skulle uppskatta vilka som helst råd för att optimera det jag försöker åstadkomma.
    Är det någon som kan svara på min förfråga?

• Amika 7 juli 2011

Kanske inte något du vill prova just nu i sommarvärmen, men kanske sen? :)

Aztekernas chokladdryck (gudarnas dryck)

• yggdrasil 7 juli 2011

Jag brukar göra chilitryfflar
    http://www.matklubben.se/matklubben/yggdrasil/kokbok/?id=107629&recipeid=17272

• annaskaugen 8 juli 2011

Den här måste du prova! Jättegod och mycket mäktig...

http://www.alltommat.se/recept/Chilichokladganache-med-fruktsallad-9649

• pihal 19 juli 2011

Hej

Här kommer ett recept på en kladdkaka med vit choklad och chili.

Mvh pia
    [recept] 95033[/recept]

Santa maria har en färdig krydda som heter kakao och chili som jag använder när jag bakar t ex småkakor med choklad eller en sockerkaka.

• carron66 19 juli 2011

Chokladkaka med chili kan du köpa färdig, det är min favorit. Jag dricker inte rött vin, men har hört att just choklad med chili och ett glas rött vin ska vara toppen. Såg på "Halvåttahosmig" en som gjorde tryfflar med chili i, men det kanske är Yggdrasils recept, vet inte?

• MosterNettan 21 juli 2011

Skrivet av Amika den 7 jul 2011

Kanske inte något du vill prova just nu i sommarvärmen, men kanske sen? :)

Aztekernas chokladdryck (gudarnas dryck)

Men hoppsan Kerstin... Denna nektar ligger i min kokbok nu! Tror nog inte jag kommer att vänta till sommaren är över...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.