Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladbollar som på café

  • sockerkakan1 30 april 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...

  • jimboz 30 april 2010

    Kan det inte vara grädde då ?

  • jimboz 30 april 2010

    Här är några av dom populäraste

    Havrebollar
    Ljusa kokosbollar

  • sockerkakan1 1 maj 2010

    menar du vispad grädde, som gör att den inte blir lika kompakt eller...?

  • jimboz 1 maj 2010

    Jag vet inte riktigt hur du menar eftersom det va ett tag sen jag åt dom där bollarna men jag tror att dom blir lite krämigare av grädden...Vispa upp grädden ytterst lite och testa.

  • Jwanaa 1 maj 2010

    Jag brukar alltid köra vanliga kakor, den billigaste sorten "maria" i mixern tills det blir till en pulver, blandar det med kakao, socker och sedan smör, 1 burk kondecerad mjölk och honung. Men använder alldrig havre gryn, tycker att den gör bollarna för hårda.
    Men testa att blanda alla ingredienser, gör till små bollar, lägg på en stor tallrik, lägg en aluminium folie över och in i kylen för ca 6 timmar. Gör alltid efter denna recept och den har så länge inte svikit mig :)

  • boz1965 1 maj 2010

    Ja chokladbollar (eller negerbullar som de heter här i Skåne) och arraksbollar brukar ju vara lite av småkakornas pytt-i-panna så det kan nog vara lite olika innehåll från café till café - såvida de inte köper dem från Gillebagarn förståss ;)

  • Bumbis 1 maj 2010

    Här hette dom negerbollar förut men bara ibland nu. Det finns någon här på MK som lagt in ett recept på hur dom gjorde på hennes café. Vet ej vad du ska söka på. Delocato är oxå ett stort kakmärke så det är nog tyvärr så att många är fabriksgjorda so man köper ute.

  • saraforsblom 1 maj 2010

    Jag brukar göra en mjölkchokladkräm och ha i den vanliga chokladbollssmeten. Om du gör dubbel sats är det lagom med 200 g mjölkchoklad som du smälter i vattenbad. Rör ner 1/2-1 dl vispgrädde och låt allt blandas. Låt chokladkrämen stå och svalna en stund innan du blandar i den. Degen blir ganska lös, men ställ in den i kylen nån timma innan du rullar bollarna. Sen brukar jag använda lättmargarin 40 % istället för riktigt hårt smör.

  • boz1965 1 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 1 maj 2010

    Här hette dom negerbollar förut men bara ibland nu...


    Lite synd att PK-polisen sticker in sin näsa överallt. Det blev ju ett sjuhelsickes ståhej när ett kondis i Sjöbo kallade dem negerbullar för ett antal år sedan... Vet inte om man ska skratta eller gråta.

  • amoz 1 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 1 maj 2010

    Här hette dom negerbollar förut men bara ibland nu...


    Lite synd att PK-polisen sticker in sin näsa överallt. Det blev ju ett sjuhelsickes ståhej när ett kondis i Sjöbo kallade dem negerbullar för ett antal år sedan... Vet inte om man ska skratta eller gråta.


    Ja men visst är det tramsigt...om man säger finska pinnar då?

  • boz1965 1 maj 2010

    Ja, man får ju inte glömma grannarna i öst :D

    Och sen finns det ju f.ö. danska wienerbrød, islandssill och norsk torsk också. Har jag glömt nåt? :DD

  • jimboz 1 maj 2010

    Man kanske får ont i huvudet om man nämner en Dansk skalle :)

  • mattjejen 1 maj 2010

    Har inte provat det än men det låter gott(L)
    Chokladöverdragna Chokladbollar

  • hansdotter 2 maj 2010

    Jag brukar göra minst en dubbelsats när jag gör havrebollar, det är så bra att frysa in och ta fram när gäster kommer på besök(Y)
    Lycka till med allt bakande! Jakten på de godaste havrebollarna fortsätter.....

  • boz1965 2 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 1 maj 2010

    Man kanske får ont i huvudet om man nämner en Dansk skalle :)


    Ja, det där med dansk skalle är ju tveeggat. Det gör ofta lika ont på "givaren" som på "mottagaren" {beat-up}

  • jimboz 2 maj 2010

    Jag tänkte göra såna där Afrobollar nån dag framöver och då tar jag ett recept med oboy och grädde/mjölk .Då blir det lite mjölkchoklad som saraforsblom nämnde....

  • sadiashah 2 maj 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 30 apr 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...


    Jag kan hemligheten bakom de kokosbollarna.
    Man kan göra dem ljusa, eller mörka.
    Någon som vill veta? (A)

    Citera,

    /en pratglad

  • Amika 2 maj 2010

    Skrivet av bagarflikkan den 2 maj 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 30 apr 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...


    Jag kan hemligheten bakom de kokosbollarna.
    Man kan göra dem ljusa, eller mörka.
    Någon som vill veta? (A)

    Citera,

    /en pratglad


    Klart vi vill. Berätta?

  • sockerkakan1 2 maj 2010

    Ja, berätta!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.