Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladbollar som på café

  • siggemums 18 juni 2010

    Dubbelpostat

  • scanialotta 18 juni 2010

    Skrivet av sockerkakan1 den 30 apr 2010

    Har suttit i evigheter och letat efter ett recept på chokladbollar som blir som sådan man får på cafe. Och trust me, det ÄR någonting annat än smör, socker, havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffe. Min vännina sa att det var typ kladdkake/sockerkaksmet i. Men jag vet inte...
    Den är ju så mycket krämigare till konsistensen, och jag har testat att köra smeten i mixern länge men det blir iallafall inte samma sak...
    nTror du inte att det är samma som i arraksbollar i så fall? Sockerkaks-smulor är ju basen i det..

  • boz1965 19 juni 2010

    Skrivet av siggemums den 19 jun 2010

    Ord betyder helt enkelt olika för oss.
    Negerboll - kan vara en god chokladboll och ingenting annat, för en del, så var det för mig i många år. Samma ord, kan vara mycket laddat och innebära en djup kränkning för andra.

    Var ligger Negerland ?
    Neger är för många ett skällsord. Något som förknippas med stor smärta och förnedring. Om man har ett förflutet med slaveri, att bli betraktad som mindre värd, att inte kunna sätta sig på en tom parkbänk eller att vistas i en affär, just bara för att man är "neger". Det är inte så svårt att sätta sig in i att ordet negerboll, för dem, inte bara handlar om en oskyldig liten kaka.

    För att visa respekt och hänsyn gjorde att jag började säga chokladboll och det var inte så svårt. ;)Det passar ju dessutom mycket bättre.



    Då läser du inte Pippi Långstrump för dina barn heller eller utelämnar du delarna om Pippis pappa "Negerkungen"?

    Ett ord kan aldrig bli mer än vad man själv gör det till. Det är en jävla (ursäkta min franska) dubbelmoral i det här landet.

    Neger (negro på spanska) betyder inget annat än "svart", det finns inget nedsättande i det ordet om man inte uttalar det i förakt. Samma med allting annat.

    Så jag uppmanar alla fega svenskar att sluta vara så förbaskat PK!

  • Lenkan 19 juni 2010

    Det är stor skillnad på ordet neger och ordet nigger. Nigger är ett skällsord, neger betyder svart. Och mig veteligen så är det ingen som kallar bakverken för niggerboll?

  • siggemums 19 juni 2010

    Jaså är det stor skillnad? Uppenbarligen finns det ändå personer som tar illa vid sig av ordet och för mig väger det tyngre. Men ni kanske tar illa vid er av att inte få säga det. Oj nu blev det svårt.;)

    Pippi Långstrump skrevs för ca 70 år sedan. Jag är övertygad om att Astrid Lindgren inte hade skrivit negerkung idag.

  • boz1965 19 juni 2010

    Skrivet av siggemums den 19 jun 2010

    Jaså är det stor skillnad? Uppenbarligen finns det ändå personer som tar illa vid sig av ordet och för mig väger det tyngre. Men ni kanske tar illa vid er av att inte få säga det. Oj nu blev det svårt.;)

    Pippi Långstrump skrevs för ca 70 år sedan. Jag är övertygad om att Astrid Lindgren inte hade skrivit negerkung idag.


    Men snälla du, det hade hon säkert gjort. Den som har minsta kännedom om Astrid vet att hon verkligen INTE var PK.

    Och NEJ, jag bryr mig verkligen inte om att folk märker ord och tar illa vid sig av ordet "neger" som sådant. Det är bara ett ord - varken mer eller mindre. Ett ord kan I SIG inte vara nedsättande om det inte används i just nedsättande syfte.

    Om nån tar illa vid sig för att jag säger "negerboll" om ett bakverk så är det faktiskt deras eget problem. Då har de isf problem med sin självkänsla, det finns det professionell hjälp att få för - på Landstingets bekostnad dessutom.

    (N) (N) (N) för politisk korrekthet och annat hyckleri.

  • jimboz 19 juni 2010

    Schampot Swartzkopf är ju likadant men bara när man uttalar det(svartskalle) för svart på tyska stavas schwartz..

    Om man kallar bollarna för Negro balls så borde det funka då eller ?

    Negro enligt ordlistan betyder Svart-Svarting-Neger på spanska

    I Usa så kan jag förstå att man inte använder ordet neger för DÄR är det laddat men HÄR ska det inte vara något problem om man inte gör det till ett..

  • Lenkan 20 juni 2010

    Skrivet av siggemums den 19 jun 2010

    Jaså är det stor skillnad? Uppenbarligen finns det ändå personer som tar illa vid sig av ordet och för mig väger det tyngre. Men ni kanske tar illa vid er av att inte få säga det. Oj nu blev det svårt.;)

    Pippi Långstrump skrevs för ca 70 år sedan. Jag är övertygad om att Astrid Lindgren inte hade skrivit negerkung idag.


    Ja, jag anser det vara stor skillnad, som att säga vit eller viting ungefär.
    Jag själv säger inte negerboll, jag säger chokladboll, men jag tycker att folk som anklagar andra för att de säger negerboll är ignoranta och inte intresserade av ordens egentliga betydelse, de vill bara kunna peka finger känns det som.

  • siggemums 20 juni 2010

    Skrivet av Lenkan den 20 jun 2010

    [quote...att folk som anklagar andra för att de säger negerboll är ignoranta och inte intresserade av ordens egentliga betydelse, de vill bara kunna peka finger känns det som.


    Nej, detta var inte alls min avsikt.

    Jag tycker däremot att det är intressant att ord kan ha så olika innebörd för oss och det var det jag försökte lyfta fram. För mig är också ordet neger en svart person och inget annat. Detta var ett försök till att förstå varför det är "förbjudet".

    Det har ju också kommit fram i diskussionen här, att syftet är inte att uttrycka sig nedsättande om någon när ni säger negerboll.

  • Lenkan 20 juni 2010

    Det var inte ett påhopp på dig, det var ett konstaterande bara :)

  • jimboz 20 juni 2010

    Nååå..Blev det några kafé bollar ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.