Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladbröd? (inte chokladsnitt)

  • Najica 5 juni 2010

    Letar efter något recept som är ett chokladbröd och inte chokladsnitt (varför kallas chokladsnitt chokladbröd? >_>). Har lyckats hitta ett recept som ser väldigt gott ut dock är det på engelska och jag är alldeles för lat för att orka översätta, "tyda" mått och liknande och letar därför efter ett svenskt recept :)
    (rätt forum del? ^^;; )

    Länk till det engelska receptet: http://www.thefreshloaf.com/recipes/painrapideauchocolat

  • AnneNi 5 juni 2010

    Du menar inte en mjuk chokladkaka? Kakan på bilden är ju lik en sådan.
    I så fall brukar jag baka "Farmors chokladkaka" som finns i boken "Sju sorters kakor". Sökte på farmors chokladkaka här och fick upp ett annat reept, men det lät gott det också. Om du vill att jag lägger in receptet jag burkar följa så säg gärna till.

  • Lenkan 5 juni 2010

    113 gram osötad choklad eller 12 matskedar osötat kakaopulver (eller en blandning av båda)
    1,2 dl smält osaltat smör
    4 ägg
    1,6 dl honung
    5 dl mosad potatis
    1,2 dl konjak, rom, apelsinjuice, eller en blandning
    2 tsk vaniljextrakt
    2 teskedar apelsinskal (jag hade inga apelsiner i huset, så jag utelämnade det här)
    5,5 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    1 tsk salt

    Smält chokladen och rör ihop med smöret

    I en annan skål, vispa äggen tills de blir skummiga. Tillsätt honung, mosad potatis, alkohol och / eller juice, vanilj extrakt, och apelsinskal. Rör i choklad-smör blandningen.

    I en separat skål, blanda samman mjöl, bakpulver och salt. Rör in ca 5 dl av mjölblandningen den i den kladdiga blandningen. Blandningen bör bli en tung smet. Om det är fortfarande ganska tunn, tillsätt resten av mjölblandningen till den och rör om tills allt är fuktigt men tjockflytande.
    Häll smeten i en smord bakform.
    Baka i mitten av ugnen på 175 grader celcius ca 1 timme.
    Kolla om kakan är klar med en tandpetare, stick tandpetaren i mitten av kakan, är den ren så är kakan klar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.