Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladdessert!

• 25 augusti 2000

Jag är tokig i choklad och vill ha alla recept på chokladdesserter! Leta fram ditt allra mumsigaste och lägg in här till mig!

• 28 augusti 2000

Detta är det godaste, mumsigaste, mmmmm!150 g Valrhonachoklad75 g osaltat smör2 äggulor1 ägg2 msk sockerhallonInhandla chokald med hög kakaohalt, ca 75%, gärna Valrhona.Smält 75 g osaltat smör, tag kastrull från platta och låt den hackade chokladen långsamt smälta däri. Vispa samtidigt 2 äggulor och 1 ägg med 2 msk socker i ca 10 min. Vända sakta ner chokladen få tag.Lägg hallon i portionsformar och fyll på med choladsmeten, inte ända upp till kanten, den sväller som en sufflé i ugnens 225 grader i 10 minuter.

• 30 augusti 2000

Chokladsufflé!150 g Valrhona choklad75 g osaltat smör2 äggulor1 ägg2 msk sockerInhandla choklad med hög kakaohalt, ca 75%, gärna Valrhona.Smält smöret, tag kastrull från platta och låt den hackade chokladen långsamt smälta däri. Vispa samtidigt äggulorna och ägget med 2 msk socker i ca 10 min. Vänd sakta ner chokladen. Fyll på med choladsmeten i portionsformar, inte ända upp till kanten, den sväller som en sufflé i ugnens 225 grader i 10 minuter. Gott!

• 31 augusti 2000

Chokladmousse (8 portioner)225 gr mörk choklad (helst Valrhona)50 gr rumsvarmt osaltat smör9 äggvitor125 gr strösocker6 äggulorLåt chokladen smälta i en skål över vattenbad. Låt smöret smälta i chokladen i en stor skål. Vispa äggvitorna fluffiga med elvisp. Tillsätt 1 msk socker och fortsätt att vispa på låg hastighet. När äggvitan är hård strös resten av sockret försiktigt över. Om sockret tillsätts för snabbt kan vitorna mista sin luftighet och tunna ut. Fortsätt att vispa tills massan är fast. Lägg i äggulorna och vänd ner dem försiktigt men väl. Vänd därefter ner en tredjedel av massan i choklad- och smörblandningen. Tillsätt resten av vitorna. Blanda tills massan är jämn.Häll upp moussen i en suffléform eller i portionsformar. Täck över och låt moussen stå i kylskåp ca 3 timmar. Mmmmums.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.