Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladkräm till tårtfyllning

  • Feffy 20 november 2008

    Nu är jag ute i rätt god tid. Ska ha en fest först i december men har redan nu börjat kolla på förslag till tårtan. Men det lutar åt en tårta med bland annat chokladkräm.

    Nu vill jag ha tipps på chokladkrämer som passar i tårtor. Den ska vara rätt fast och ju kraftigare chokladsmak desto bättre. Den får INTE innehålla nötter. Helst ska den inte kokas på grädde heller. Men är så måstet får jag ta det.

  • zonale 20 november 2008

    Den här har varit min favorit i många år. Känns inte lika fet som den som är gjord av smör.
    Chokladkräm till tårtor och bakelser

  • Feffy 20 november 2008

    Ja den ska jag helt klart överväga. Fast jag är ute efter något mer fast. Den blir rätt hård den jag tänker på. Jag vill ha en choklad som är åt det hållet som man kan få i tårtor från konditorier. Inget fluffigt här utan en fast och krämig choklad. Chokladen ska liksom fasta på skeden som man äter tårtan med.

  • marjoh1 20 november 2008

    puff

  • marwis 20 november 2008

    Här kommer ett bra recept:
    1 dl strösocker
    1 dl vatten
    3 äggulor
    150 g smör
    40 g mörk choklad

    Koka socker och vatten till en simmig lag.
    Vispa ner äggulorna en i taget.
    Vispa då och då till krämen är sval och tillsätt det avsvalnade smöret lite i sänder.
    När krämen är helt slät rörs den i vattenbad smälta chokladen ner.
    Låt den kallna helt innan du använder den i tårtan.
    Denna kräm fastnar i skeden det lovar jag!!
    /Marie

  • rektorskan 20 november 2008

    Chokladsmörkräm
    50 kokosfett 50 gr smör
    50 -100 gr florsocker
    1 ägg
    kakaopulver efter smak efter smak
    Kokosfett och smör röres tillsammans över värme , drag kastrullen från plattan, tillsätt ägget och
    florsockret och kakaon rör till slät och jämn. kyl ner smörkrämen, den är väldigt god på tårta.

    rektorskan

  • Feffy 21 november 2008

    Tack för recepten. Här ska tänkas och planeras.

  • Kicki8 21 november 2008

    Chokladsmörkräm med kaffe smak.(L)
    Gott i pinociotårta.
    Har ej måtten i huvet.Hör av dig om du vill ha dem.:)

  • Okänd 21 november 2008

    Vet att det finns en jättegod chokladkräm i boken "Tre systrars söta". Receptet till Devil's Chocolate Cake, låna på biblan eller köp! Väl värda att ha läst, hela boken alltså.
    Orkar jag kan jag lägga upp receptet senare
    :Z

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.