Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

chokladmousse

  • Ninni84 17 september 2010

    Om man ska gör en chokladmousse ...ska man då hälla i gräddblandningen I CHOKLADEN eller ska man hälla chokladen i grädden? mitt blir alltid grynigt....HJÄLP!

  • Bumbis 17 september 2010

    Jag har aldrig gjort det själv men Per Morberg tog först lite grädde i chokladen och sedan chokladgrädden i grädden. {mad-tongue}

  • croxie64 17 september 2010

    Testa den här choklad moussen. Den kommer från Daniel Roos´ blogg och den blir alltid lika god och lyckad. Se bara till att följa receptet till punkt och pricka.

    Chokladmousse ”Old Style”

    Ägg 1 st
    Äggula 60 gr
    Socker 40 gr
    Grädde lättvispad 400 gr
    Gelantinblad 1 st

    Vipsa dem här fluffigt. När äggen sen är fluffiga så vänder man i gelantinet som man har smält.
    När gelantinet är i har man i första delen av den mörka chokladen som ska vara varm ca 50 grader.
    Avsluta med att vända i den lättvispade grädden fyll upp i glass och kyl.

    Det kan vara temperaturen på chokladen som gör att din mousse blir grynig.
    Lycka till.

  • haggalen 18 september 2010

    Hej!
    Jag har ett lättare recept på Chokladmousse utan gelati
    ca 2-3 portioner
    Ingredienser:
    100g Premium bak/dessert mörk choklad (70%)
    2 äggulor
    1 msk pressad apelsinsaft
    3 msk starkt kallt kaffe
    2½dl mellangrädde (27%)
    1 msk äkta vaniljsocker

    Gör så här:
    1.Smält chokladen över vattenbad och låt den svalna.
    2.Blanda äggulorna, apelsinsaften och kaffet i en bunke.
    3.Vispa grädden med vaniljsockret
    4.Rör ner chokladen i äggsmeten. Vänd ner grädden. Rör försiktigt till en slät mousse.
    5.Fördela moussen i portionsformar och ställ i kylen minst 1 timme

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.