Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladpastej

  • mariaengstrom 6 december 2009

    Såg för nåt årsedan ett matlagningsprogram, minns ej vilket, kan har varit Leila Bakar, där var ett inslag om en man som gjorde chokladpastej. Såg så otroligt gott ut, han gjorde den i en avlång brödform och skar skivor av den. Receptet var tyvärr hemligt men jag tänkte att någon här kanske har ett liknande recept...? (L)

  • grill 6 december 2009

    Chokladpastej med hallonmarmelad

    Morgonkocken Per Ökvist bjuder på en läcker chokladdessert.

    Mörk chokladpastej

    2,5 dl crème fraiche
    50 gr socker
    150 gr mörk choklad med hög kakaohalt, gärna minst 70 procent
    1 msk snabbkaffe

    Koka upp crème fraiche med socker och vänd ner chokladen, låt svalna ett par timmar eller helst ett dygn i kyl. Skär i valfria storlekar.

    Hallonmarmelad

    300 gr hallon
    100 gr socker
    1 vaniljstång
    1 apelsin

    Koka ihop hallon, socker och vaniljstång tills det blir segt som kola smaksätt med apelsinsaft och skalet från apelsinen. Låt svalna.

    Vitchokladmousse

    3 äggulor
    60 gr socker
    1,5 dl yoghurt
    150 gr vitchoklad
    2,5 dl grädde
    1,5 gelantinblad

    Vispa socker och gulor luftigt över vattenbad. Vänd ner den smälta chokladen, gelantinbladen och yoghurten. Det sista som görs är att tillsätta den lätt vispade grädden. Kyl.

    Smaksätt gärna moussen med någon spritsort till exempel citrusvodka detta görs för att få en mer rund smak på moussen men är absolut inte nödvändigt.

  • stallperso 6 december 2009

    lät gott!

  • mariaengstrom 6 december 2009

    Skall absolut testa när tid och tålamod infinner sig!

  • Lenael 6 december 2009

    Hittar jag tid nån stans ska jag använda den till att testa detta. :p:p:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.