Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladsås

  • 2 augusti 2007

    Jag vill göra chokladsås till att doppa t.ex jordgubbar i. Men skulle jag ta t.ex bara vanlig blockchoklad skulle den stelna så fort. Finns det någon speciell (godare) choklad som jag kan använda eller kan jag blanda chokladen med något så den inte stelnar så fort?

  • agsom44 4 augusti 2007

    jag brukar hälla i lite olja (vanlig, ej oliv!)

  • 16 september 2007

    Hej! Koka en chokladsås vetja! Busenkelt och gott: 1 del socker, 1 del vatten och 1/2 del kakao. Låt puttra tills du är nästan nöjd med konsistensen och njut den avsvalnad (Y)

  • Ekorrungen 17 september 2007

    Har ett: Världens enklaste chokladsås:

    1 dl socker
    1 dl kakao
    ½ krm salt
    1 dl lättmjölk

    Blanda socker, kakao och salt i en kastrull. Tillsätt mjölk och rör om så allt blandas. Låt koka upp under omrörning och koka på svag värme 5 minuter eller tills den är blank och slät.

    Hoppas du tycker om den.:)

  • mariad 18 september 2007

    Byt ut kakaon i ovan nämnda recept mot Vahlrona eller annan god choklad med hög kakaohalt och smält ner med resten. Eller varför inte en choklad med smak som du dillar, tex daim eller nåt annat!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.