Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cream cheese

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Jag har ju sett att Philadelphiaost används väldigt mycket i glasyr och fyllningar. Men nu stod det Cream Cheese. Är det samma sak och finns det flera märken?

    Dum fråga antagligen men jag har bara ätit vitlöksost och då brukar jag köpa Boursin.
    Men gör det detsamma vad man har för slags neutral ost? (Fast inte Kavlis väl?) Det finns ju också olika fetthalt men nog är det väl den fetaste man ska ta?

    Varför använder man Philadelphiaost så mycket? Är det för att det ger bra konsistens?

  • idea_ 12 oktober 2010

    Philadelphia ost är ett märkesnamn för cream cheese (färskost på svenska). I sverige hade vi länge inte några andra färskostar att välja på så philadelphia blev grunden i recept. Andra färskostar är t.ex. coops cream cheese, creme bonjour, ricotta, mascarpone, m.fl.
    Kavlis är en smältost och inte en färskost och bör därför inte användas i desserter. För egen del skulle jag inte välja ricotta heller, sälta och konsistens passar bättre i mat än i deserter. Fetthalt är väll en exprimentfråga, som första gången man provar lätt creme fraich i ett matrecept där man brukar använda vanlig. Blir väll lite rinnigare i konsistensen, inte lika krämigt.
    Lycka till

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Tack så mycket. Då ska jag hålla mig til Philadelphia om jag ska använda det.

  • The_mama97mia 12 oktober 2010

    fast... jag som alltid slår ett slag för lågprismärken vill våga påstå att Lidls och Nettos egna färskostar är väl så bra som Philadelphia men kostar nästan hälften.

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    Här finns varken Lidl eller Netto bara Ica och Coop men jag kan ju kolla om de har egna märken som är billigare.

  • idea_ 12 oktober 2010

    Som sagt, coop har en som heter coop creame cheese, funkar utmärkt, har själv bytt ut philladelphia mot detta vid tillfälle. Har inte kollat icas eget sortiment. Annars har ica ofta mascarpone hemma (en italiensk färskost som ofta används i desserter då den är lite gräddigare och sötare). Som jag sa, philadelphia är ett färskostmärke, cream cheese är engelska för färskost.

  • knyppeltanten 12 oktober 2010

    mascarpone låter som om den vore god, söt :-) jag undrar om jag inte använt den i Tiramisu någon gång.

  • idea_ 12 oktober 2010

    Förmodligen, det är den som står i de flesta av de tiramisurecepten som först kom till sverige.

  • Josses 12 oktober 2010

    Har provat både COOPs , ICAs, Eldorados creame cheese / färskost och philadelphiaost, har inte sett någon annan skillnad än priset. Det är nog bara en smaksak vilken du tar.
    har även haft naturell mjukost som ersättning för "philla-ost" till en morotskaka på jobbet.
    Där har vi inget annat och mina boende och kollegor åt den med god aptit.

  • alindalinda 12 oktober 2010

    Jag har alltid använt mig utav Eldorados (drygt 10:- per förp) eller Wernersson (samma prisklass) som finns på City gross! Dessa fungerar UTMÄRKT till såväl bakning som matlagning!

  • charlottat 13 oktober 2010

    jag använder oftast philadelphia som jag köper i "family pack" för den blir billigast och dessutom bra med storpack när det (oftast) ska användas mycket, annars tycker jag inte det är nån skillnad i smak på den färdiga glasyren.

    ricotta känns mer "mat" för mig, men den går bra att använda i desserter oxå, jag skulle dock bara göra det om det står ricotta i receptet, inte byta ut den på eget bevåg.

    mascarpone är enligt mig det självklara valet till en tiramisu eftersom den har en lite annorlunda och speciell smak, väldigt fet och gräddig, det skulle inte bli samma sak att byta mot vanlig färskost. till glasyr på exempelvis morotskaka skulle jag inte heller använda den in första hand, möjligtvis dryga ut med om jag upptäcker att jag har för lite färskost, men då skulle jag nog vilja blanda med lite kesella eller liknande oxå, just för att den är så fet och gräddig i smaken, och jag gillar det lite syrliga i glasyren. i en cheesecake skulle jag delvis kunna byta ut mot mascarpone om det står philadelphia/färskost i receptet, men främst skulle jag använda den där det står just mascarpone.

  • AnneNi 13 oktober 2010

    Jag har ibland använt mig av lättvarianter när jag gjort cheesecakes och glasyrer och tycker det har fungerat bra. Jag håller även med om att lågprismärkena fungerar lika bra!

  • Okänd 25 oktober 2010

    kör alltid på coop. Philadelphia är överskattat, haha.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.