Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Creme Brulee

  • skrot46 16 mars 2010

    Jag har vid flera tillfällen försökt göra Creme brulee men varje gång har den blivit lös och rinnig, någon som vet varför.Hls. [email protected]

  • The_mama97mia 16 mars 2010

    Duktigt gjort att försöka, har inte vågat - ÄN....
    tyvärr har jag inte ngt svar eller ens försök till svar. Puffar bara...

  • Majainorr 16 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 16 mar 2010

    Duktigt gjort att försöka, har inte vågat - ÄN....
    tyvärr har jag inte ngt svar eller ens försök till svar. Puffar bara...

    Samma här. Så gott, men tycker det verkar rätt avancerat att få till det.

  • Marksten 16 mars 2010

    Så här gör du en perfekt creme brulee:
    4.5dl grädde
    0,5 dl mjölk
    75 g socker och 25 g till topping
    1 vaniljstång
    5 äggulor

    Koka upp grädde och mjölk med 1 vaniljstång (2 om du har råd) skrapa ur stången och lägg i stjälkarna.

    Vispa i en bunke äggulor och socker pösigt.
    Ta ur vaniljstängerna och häll gräddmjölken i bunken.
    Rör ihop det försiktigt så du inte får för mycket luftbubblor i smeten.
    Häll smeten i små bruleeformar.

    Sätt ugnen på 150 grader. Ställ formarna i en plåt med höga kanter och häll på kokande vatten på plåten så att det täcker upp till halva formarna.
    Låt dom stå inne i ugnen 35 minuter.
    Ta ut plåten och ställ formarna på kylning i kylskåp någon timme.

    Häll på råsocker på bruleerna och bränn av dom med en brännare. Häll på lite socker till och bränn av en andra gång. Servara omedelbart.

    Lycka till.

  • The_mama97mia 16 mars 2010

    ursäkta jag lånar tråden lite här, men detta med brännare??? går det att komma undan på annat sätt om jag inte har en????

  • jas65 17 mars 2010

    Sätt på grillelementet på max och ställ dem så nära som möjligt intill grillelementet.

    Mvh
    Anders

  • Marksten 17 mars 2010

    Det funkar kanske med grillelementet också men då måste det vara maxvarmt. Grejen är lite att själva bruleen ska inte bli varm, utan att sockret bara ska smälta.

    Kollade lite på vad en brännare kostar. Fanns på nätet från ca. 340:-

    Själv har jag en gammal brännare med gasol. Den är nog till för att löda och värma med men funkar kanon till detta också.

    En brännare kan man ha mer nytta av i köket.

  • irrevirre 17 mars 2010

    Visst är det gott:-) Och jag har aldrig misslyckats med detta recept så testa gärna. Lycka till!

    Creme Brûlée

    (Jag har köpt min brännare på Claes Olsson)

  • skrot46 17 mars 2010

    Det jag menade var att jag inte fick bryleen fast. Karamelltäcket var inte problemet.

    [email protected]

  • Marksten 17 mars 2010

    Om du följer dom här recepten så är det inga problem.

  • cawn 17 mars 2010

    Har också haft problem med att själva bruleen inte stelnat vid vissa tillfällen.Jag tror man måste vara extra noga med att mäta upp ingredienserna.Och äggen ska vara pinfärska.
    Fick tips av en kock om att mortla råsockret för krispigare yta.

  • Marksten 17 mars 2010

    Jag har motsatta erfarenheter. Den blir alldeles för styv.(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.