Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Créme Brylé

  • 20 februari 2001

    Jätteglad blir jag om någon kan dela med sig av ett smarrigt recept på Créme Brylé. Alltså inte Creme Caramell, utan den som man avslutar med att "bränna" råsockret som ströts på ovanpå. Hur gör man föresten dt, när man inte har en så´n där "blåslampa" som kockar kan ha?/SaltaKatten

  • 20 februari 2001

    Hej, vet inte om det här kan vara något:0,5 l vispgrädde1 st vaniljstång 5 st äggula(or) 3 msk socker3/4 dl råsocker//////////////////////Lägg grädde och den skårade vaniljstången i en kastrull på svag värme. Låt grädden sjuda 3 minuter och sedan stå i 20 minuter så att grädden tar smak av vaniljstången.Tillsätt äggula och 3 matskedar socker och rör om på svag värme tills blandningen tjocknat så att den fastnar på baksidan av en sked. Ta vaniljstången från äggkrämen.Fördela smeten i fyra ramekinformar* (1 1/4 dl). Ställ ramekinformarna i en långpanna och fyll den till hälften med vatten. Grädda i 175 grader i 20 minuter eller tills äggkrämen har stelnat.Lyft ur remekinformarna från långpannan och låt svalna. Ställ ramekinformarna i en långpanna och strö över 3/4 dl råsocker. Lägg iskuber runt formarna och ställ långpannan i ugnen (grillläge)i en minut eller tills råsockret smält och är gyllenbrunt.

  • 21 februari 2001

    Det finns ett jättebra recept i kokboken som jag har provat. testa det!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.