Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dadlar är nyttiga

  • okeand 9 oktober 2007

    Var kan man beställa dadlar på nätet? Har letat överallt. I Spanien köpte vi underbart goda små färska dadlar (inte alls de stora äkliga som finns i våra matvarubutiker). Ibland kan man lyckas få syn på de små dadlarna men då är dom i allmänhet hårda och torra. Kan någon ge mig ett tips?

  • mariad 9 oktober 2007

    Jag brukar finna bra i min butik. Finns det utländska butiker där du bor, prova där.

    Vad ska du göra med dem? Jag brukar tex linda dem i parmskinka och ugnsbaka, härligt gott!

    Dadlar är även ett fantastiskt sötingsmedel, iställer för socker och annat. Prova att koka ett par dadlar i pastasåsen nästa gång, det ger en lagom söt smak! Fungerar även bra i bröd, bakverk osv.

  • okeand 10 oktober 2007

    Tack för ditt svar med tips på användningsområden. Jag bor på landsbygden så här finns tyvärr ingen invandrarbutik. Därför lider vi brist på goda dadlar häromkring. Själv äter jag dom naturella tillsammans med min frukostmysli. Först nyligen har jag alltså också förstått att dom är extremt hälsosamma. Just nu får jag hålla tillgodo med ekologiska aprikoser.

  • mariad 11 oktober 2007

    Vad synd!

    Har hört att det finns frysta men har aldrig provat dem.
    På denna sida finns torkade att beställa, har ej heller aldrig provat torkade.
    http://www.ayur-veda.se

    Var bor du? Maila mig på [email protected] så ska jag skicka dig ett paket!

    (H)

  • emeliem 29 november 2007

    På vilket sätt är de nyttiga?

  • Nikko 29 november 2007

    emeliem:
    Dadlar är rika på C-vitamin och järn, dessutom så innehåller dom garvsyra (tannin) vilket har en medicinsk effekt.

  • epi 29 november 2007

    MMM jag älskar när de kommer kring jul. Då köper jag och äter som godis. De ligger i en stor låda bland frukten.Tyvärr är det ju lite dyrt. Kan du inte be den närbutik du har att de beställer hem, säkert fler som vill ha. I affären fick jag rådet att linda bacon om och steka det. Har inte provat ännu.
    Maria

  • okeand 30 november 2007

    Låter gott med den söta dadeln och det salta baconet. Ska pröva.
    Jag fick ett "gott intryck" av dadlar när jag besökte en palmpark i Spanien i våras. Där fick man veta mycket nytt om palmer och deras frukter. Bl a så döper dom en palm för att hedra någon person som gjort något bra för världen eller Spanien. Då bjuds denna person dit vid dopceremonin. Så länge han/hon lever sänds sedan dadlarna från just den palmen till den personen. Mycket trevligt, tycker i alla fall jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.