Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dålig på kombinationer

  • mrstepes 8 mars 2009

    Jag som är totalt värdelös på att försöka tänka ut möjliga kombinationer till tårtor hoppas ni vet bättre (H)
    Jag har funderat på lite olika fyllningar men har ingen aning vad jag kan kombinera med vad!
    Är det någon som kan ge mig lite tips utifrån de fyllningarna jag har funderat på?
    Även tips på andra fyllningar då såklart som passar med en jag har nämnt tex :)

    Fluff med geisha
    Vit chokladtryffel
    Nutella
    Mosad banan med/utan grädde
    Chokladpudding
    Vaniljkräm

    Är som ni kanske förstår inte ett stort fan av bär och dylikt :P

  • AnneNi 8 mars 2009

    Jag hade själv samma problem när jag skulle baka tårta sist... Mycket låter gott, men blir det det? Den stora frågan...
    Själv testade jag vitchokladfluff och tobleronefluff på chokladbotten, men tyckte det blev en aning tungt och "gräddigt". Det var första gången jag gjorde fluff, så därför var jag extra nyfiken på att testa, men som sagt, kanske inte bästa kombinationen, iaf inte på just den chokladbottnen.
    Annars tycker jag att det låter som att alla dina förslag passar med varandra... Nutella eller chokladpudding med banan o grädde borde vara toppen.Egentligen tror jag att kombinationen choklad (giesha, nutella, chokladpudding etc.) och banan fungerar i alla lägen.
    Vaniljkräm är en klassiker med hallon eller jordgubbssylt (är ju förvisso bär...).
    En annan fyllning som blir god är att mixa banan, äpple och päron och ha bara det emellan och grädde o mandariner ovanpå. Kanske blir det även gott med vaniljkräm här... Jo, det tror jag.
    Hoppas du blev lite klokare och att andra kommer med fler tips! Lycka till och berätta gärna om vad du testar och hur det blir!
    Anneli

  • ELVYIREN51 8 mars 2009

    Hej mrstepes!
    Dessa fyllningar har jag använt mig av i många av min frukttårtor.
    Ett lager med vaniljkräm , andra lagret.
    Avrunnen annanas, mosad banan, samt lite äpplemos,
    Som du blandar ihop ,smaka av med eventuellt lite socker.
    Lycka till!

  • mrstepes 8 mars 2009

    Tack för tipsen :)
    Som det verkar just nu lutar det mest åt geishafluff iaf, är så nyfiken på hela konceptet med "fluff" :p
    Men ja jag får fundera lite och se vad det blir. Annars får jag ta nått på måfå (H)

    Jag ska däremot lägga tipsen på minnet till andra tårtor.

  • RazorTongue 8 mars 2009

    Förlåt..men vad är Geishafluff?:o

  • mrstepes 9 mars 2009

    Som dumlefluff fast man gör det på geisha-godiset :)
    Alltså grädde och godis som får smälta ihop, bli riktigt kallt och sen vispar man upp det så det blir "fluffigt". Kort sammanfattat alltså :p

  • Jessika 9 mars 2009

    Testa denna eller använd grundtanken (eftersom du inte var fruktfantast:D). Detta är min absoluta tårtfavorit. Den borde kunna fungera i någon kombination med geishafluffet också
    Läckraste jordgubbstårtan.

  • RazorTongue 9 mars 2009

    Skrivet av mrstepes den 9 mar 2009

    Som dumlefluff fast man gör det på geisha-godiset :)
    Alltså grädde och godis som får smälta ihop, bli riktigt kallt och sen vispar man upp det så det blir "fluffigt". Kort sammanfattat alltså :p


    Aha! Där ser man. Hade jag adrig hört talas om innan. Tack för svaret. :)

  • mrstepes 12 mars 2009

    För er som önskade en uppföljning:

    Det blev ett lager mosad banan och vispad grädde, sen ett lager geishafluff och grädde uppepå med banan på sidorna och röd pyntgéle som dekoration.
    Det blev riktigt gott, men såklart väldigt mättande :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.