Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Degen smular sig!

• Caterina_J 9 januari 2010

Hej.

Jag hittade ett recept på denna sidan på Grekisk lantbröd som jag ville testa. Där står att man ska bearbeta degen smidigt men jag som inte brukar baka (ville börja nu ju)
    Men den är fortfarande jättesmuligt.

ska jag bara ge upp att börja baka eller kan jag klara det?

:'(

• Gnurf 9 januari 2010

Är det en jäsdeg!?? Som smular sig!??

Alldeles för mycket mjöl antagligen...:(

• siggemums 9 januari 2010

Nu vet jag inte hur receptet är.Att degen smular sig låter inte rätt. Kanske du har packat mjölet för hårt när du mätte upp det och på så sätt fått i för mycket.
    Prova att lite försiktigt lite lite i taget sätta till lite mer vätska,eller möjligen smör, sirap eller ägg så degen blir smidig igen.
    Nästa gång så vänta med det sista mjölet och ta försiktigt i lite i taget på slutet.
    Lycka till!

• asasto 9 januari 2010

+Det brukar bli lägre fukthalt i mjölet på vintern pga den låga luftfuktigheten denna årstid så man kan behöva ta mindre mjöl nu även pga detta.

• vitchokladkaka 13 januari 2010

jag har gjort grekiskt lantbröd massor(!) av ggr och degen ska absolut inte bli smulig! det måste vara fel på receptet... :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.