Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Denna hopplösa ostglasyr

  • knyppeltanten 4 juni 2011

    Ja nu har jag gjort glasyr med philadelphiaost igen.
    100 g ost
    60 g smör
    4 msk kaffe
    2 tsk vaniljsocker
    5 msk kakao
    4 dl florsocker

    Jag bredde den på kakan vid 17-tiden och satte den i kylskåpet och vi väntar fortfarande på att den ska stelna till. Den är väldigt god men det vore ju roligt om jag kunde servera kakan utan att glasyren rinner av.
    Vad har jag gjort för fel?

  • Tesslatess 4 juni 2011

    Vad händer om du minskar ner på smöret?

  • mattjejen 4 juni 2011

    Hade du smält smör eller rumstempurerat? Prova med rumstempurerat om du inte hade det...

  • knyppeltanten 5 juni 2011

    Skrivet av Tesslatess den 4 jun 2011

    Vad händer om du minskar ner på smöret?

    Har inte den blekaste :-)

  • knyppeltanten 5 juni 2011

    Skrivet av mattjejen den 5 jun 2011

    Hade du smält smör eller rumstempurerat? Prova med rumstempurerat om du inte hade det...


    Både osten och smöret var rumstempererat, jag har läst någonstans att det ska vara det.

  • KimOfDrac 5 juni 2011

    Jag har aldrig i smör när jag gör sån frosting :O

  • knyppeltanten 5 juni 2011

    Skrivet av Kimona den 5 jun 2011

    Jag har aldrig i smör när jag gör sån frosting :O


    Är det bara att utesluta smöret i såna recept eller har du ett speciellt?

  • KimOfDrac 5 juni 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 5 jun 2011

    Skrivet av Kimona den 5 jun 2011

    Jag har aldrig i smör när jag gör sån frosting :O


    Är det bara att utesluta smöret i såna recept eller har du ett speciellt?


    Nu har jag ju inte följt ett skriftligt recept, men om det är frosting du ska ha så är det bara philadelphiaost, florsocker och smaksättning

  • SivMoca 5 juni 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 4 jun 2011

    Ja nu har jag gjort glasyr med philadelphiaost igen.
    100 g ost
    60 g smör
    4 msk kaffe
    2 tsk vaniljsocker
    5 msk kakao
    4 dl florsocker

    Jag bredde den på kakan vid 17-tiden och satte den i kylskåpet och vi väntar fortfarande på att den ska stelna till. Den är väldigt god men det vore ju roligt om jag kunde servera kakan utan att glasyren rinner av.
    Vad har jag gjort för fel?

  • Bumbis 6 juni 2011

    Har du philadelphiaost eller annat märke. Det finns många sorter som inte blir fasta när man rört dom men philadelphia och eldorado blir det iallafall. Jag skulle oxå hoppat smöret men mest för smakens skull. Lycka till.

  • pleta 6 juni 2011

    Blanda alla ingredienser utom kaffet. Sen droppar du i kaffet lite i taget tills du får den konsistens du vill ha. Tar man för mycket kaffe/mjölk så blir den snabbt rinnig och då får man öka på florsockret sjukt mycket(och frostingen blir då sockrig/knastrig). Sen är det som Bumbis säger. Olika färskostmärken är lite olika. Det finns fastare sorter än Philadelphia, som då kräver mindre florsocker. Jag vet att citygross ska ha en bra som är fast och jättegod. Konsistensen är mitt i mellan Philadelphia och fetaost. Jag minns inte namnet men den kostade 9-10 kr.
    Använd inte lightprodukter utan ta den fetaste du får tag i. Lightprodukter brukar vattna sig mer eftersom de innehåller mindre fett.

  • knyppeltanten 6 juni 2011

    Skrivet av Bumbis den 6 jun 2011

    Har du philadelphiaost eller annat märke. Det finns många sorter som inte blir fasta när man rört dom men philadelphia och eldorado blir det iallafall. Jag skulle oxå hoppat smöret men mest för smakens skull. Lycka till.


    Jag hade Phildadephiaost, inte light utan vanlig fetthalt.

  • knyppeltanten 6 juni 2011

    Skrivet av pleta den 6 jun 2011

    Blanda alla ingredienser utom kaffet. Sen droppar du i kaffet lite i taget tills du får den konsistens du vill ha. Tar man för mycket kaffe/mjölk så blir den snabbt rinnig och då får man öka på florsockret sjukt mycket(och frostingen blir då sockrig/knastrig). Sen är det som Bumbis säger. Olika färskostmärken är lite olika. Det finns fastare sorter än Philadelphia, som då kräver mindre florsocker. Jag vet att citygross ska ha en bra som är fast och jättegod. Konsistensen är mitt i mellan Philadelphia och fetaost. Jag minns inte namnet men den kostade 9-10 kr.
    Använd inte lightprodukter utan ta den fetaste du får tag i. Lightprodukter brukar vattna sig mer eftersom de innehåller mindre fett.


    Här finns nog bara Philadelphia, Icas och Coop, har aldrig köpt annat än Philadelphia när vi haft ostbricka så jag köpte det nu också. Men jag ska pröva något annat recept nästa gång. Tack för rådet att droppa i vätskan sist, det ska jag pröva med nästa gång. Jag hade Philadelphia med normal fetthalt, köper helst inte lightprodukter.

  • Amika 6 juni 2011

    4msk kaffe... Det är ju en halv dl kaffe lite drygt... Jag skulle helt enkelt ta kaffepulver istället jag.

  • knyppeltanten 7 juni 2011

    Skrivet av Amika den 6 jun 2011

    4msk kaffe... Det är ju en halv dl kaffe lite drygt... Jag skulle helt enkelt ta kaffepulver istället jag.


    Tack. Det ska jag prova med nästa gång.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.