Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Desperat hjälp med tårtbotten!

  • Ketronya 23 april 2008

    Jag har ett recept på en jättegod tårtbotten som jag skulle vilja öka med en halv sats för att tårtan ska bli högre så att den går att skära i tre delar istället för två, och alltså använda samma form, det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag ska ändra temperaturen/tiden i ugnen?

    Receptet för en sats är följande:

    3 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 dl strösocker
    2 ½ tsk bakpulver
    2 äggulor
    2 msk ljus sirap
    1 ¼ dl mjölk
    125 g smält smör
    2 äggvitor

    200 grader i ca 30 min.

    Vad jag undrar är helt enkelt om jag ska sänka temperaturen till typ 175 och öka tiden till ungefär 45 min istället, eller hur hade ni gjort??

    Hoppas ni kan hjälpa mig :'(

  • frucaos 23 april 2008

    Ja, säg det...
    En säker variant är att helt enkelt baka två satser, var för sig, och stapla dem på varandra. Då får du garanterat en hög tårta!
    Annars skulle jag sänka till 180 och hålla ett vaksamt öga på den. Är klar när den släpper kanterna på formen.
    Lycka till!(Y)

  • Lotten_J 23 april 2008

    Jag hade nog inte focuserat så mkt på själva tiden, det gör jag aldrig när jag bakar, har den bara som ett riktmärke, sen så kollar jag med provsticka om kakan är klar. Jag är sån att jag ändrar inte temperaturen bara för att jag gör större sats...rätt el fel det vet jag inte men för mig funkar det lika bra att inte ändra

  • kajsa36 23 april 2008

    Ja jag håller nog med lotten där.....:p

  • Okänd 23 april 2008

    Skrivet av frucaos den 23 apr 2008

    Ja, säg det...
    En säker variant är att helt enkelt baka två satser, var för sig, och stapla dem på varandra. Då får du garanterat en hög tårta!
    Annars skulle jag sänka till 180 och hålla ett vaksamt öga på den. Är klar när den släpper kanterna på formen.
    Lycka till!(Y)

    Så skulle jag också göra.:)

  • Ketronya 23 april 2008

    Nja, alltså att baka två satser är just det jag vill undvika, har nämligen gjort så innan men tänkte försöka göra så här istället då det sparar en hel del arbete och tid.

    När jag gjort den innan så har 30 min i 200 grader varit perfekt varje gång så det borde ju gå att hitta en idealisk tid och temperatur även för en och en halv sats.

    Om jag sänker temperaturen lite så borde jag rimligtvis ha den inne lite längre också väl?

    Självklart känner jag ändå med sticka men skulle vilja ha lite riktlinjer ändå...

  • celice 23 april 2008

    :) håller med frucaso, om jag var du skulle jag göra två bottnar, om receptet är bra och du vet att det fungerar. Om du gör två bottnar och inte tycker att du behöver allt, är det bara att frysa in och använda någon annan gång. / Lycka till:D

  • celice 23 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 23 apr 2008

    Nja, alltså att baka två satser är just det jag vill undvika, har nämligen gjort så innan men tänkte försöka göra så här istället då det sparar en hel del arbete och tid.

    När jag gjort den innan så har 30 min i 200 grader varit perfekt varje gång så det borde ju gå att hitta en idealisk tid och temperatur även för en och en halv sats.

    Om jag sänker temperaturen lite så borde jag rimligtvis ha den inne lite längre också väl?

    Självklart känner jag ändå med sticka men skulle vilja ha lite riktlinjer ändå...

  • Okänd 23 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 23 apr 2008

    Nja, alltså att baka två satser är just det jag vill undvika, har nämligen gjort så innan men tänkte försöka göra så här istället då det sparar en hel del arbete och tid.

    När jag gjort den innan så har 30 min i 200 grader varit perfekt varje gång så det borde ju gå att hitta en idealisk tid och temperatur även för en och en halv sats.

    Om jag sänker temperaturen lite så borde jag rimligtvis ha den inne lite längre också väl?

    Självklart känner jag ändå med sticka men skulle vilja ha lite riktlinjer ändå...

    Grädda i 175 grader om du ökar smeten.Kanske gräddningstiden blir ca 40-45 minuter.Grädda i nedre delen av ugnen.Lycka till.

  • Ketronya 23 april 2008

    Celice, ville du säga nåt mer med det? :o

    Som sagt så vill jag inte baka i två omgångar utan nu vill jag försöka få fram ett mer "idealiskt" recept, eftersom det både sparar tid, arbete och ingredienser...

  • Ketronya 23 april 2008

    Skrivet av Liliane den 23 apr 2008

    Skrivet av Ketronya den 23 apr 2008

    Nja, alltså att baka två satser är just det jag vill undvika, har nämligen gjort så innan men tänkte försöka göra så här istället då det sparar en hel del arbete och tid.

    När jag gjort den innan så har 30 min i 200 grader varit perfekt varje gång så det borde ju gå att hitta en idealisk tid och temperatur även för en och en halv sats.

    Om jag sänker temperaturen lite så borde jag rimligtvis ha den inne lite längre också väl?

    Självklart känner jag ändå med sticka men skulle vilja ha lite riktlinjer ändå...

    Grädda i 175 grader om du ökar smeten.Kanske gräddningstiden blir ca 40-45 minuter.Grädda i nedre delen av ugnen.Lycka till.


    Tack så mycket Liliane! (Y)

  • zudette 23 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 23 apr 2008

    Jag har ett recept på en jättegod tårtbotten som jag skulle vilja öka med en halv sats för att tårtan ska bli högre så att den går att skära i tre delar istället för två, och alltså använda samma form, det jag skulle vilja ha hjälp med är hur jag ska ändra temperaturen/tiden i ugnen?

    Receptet för en sats är följande:

    3 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 dl strösocker
    2 ½ tsk bakpulver
    2 äggulor
    2 msk ljus sirap
    1 ¼ dl mjölk
    125 g smält smör
    2 äggvitor

    200 grader i ca 30 min.

    Vad jag undrar är helt enkelt om jag ska sänka temperaturen till typ 175 och öka tiden till ungefär 45 min istället, eller hur hade ni gjort??

    Hoppas ni kan hjälpa mig :'(


    Jag blev mest nyfiken på vilken fyllning du brukar ha till denna tårta? Nåt kul och spännande??

  • Ketronya 23 april 2008

    Zudette, jag brukar ha en vit chokladmousse, receptet på hela tårtan har du här:

    Tårta Black and White

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.