Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dessert

  • 15 maj 2001

    Har någon recept på Charlotte Russe?

  • 15 maj 2001

    Charlotte russe Ca 6 portioner. Rulltårta: 3 ägg 1 1/2 dl socker 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1 msk vatten ca 2 dl röd sylt eller gelé Citronfromage: 2 1/2 tsk gelatinpulver 1/2 dl vatten 1 citron 2 ägg 5 msk socker 2 dl vispgrädde Gör rulltårtan. Sätt ugnen på 250o. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det tillsammans med vattnet. Bred ut smeten över papperet på plåten. Grädda i mitten av ugnen ca 5 min. Strö lite socker över kakan och stjälp upp den på ett annat papper. Dra av papperet. Bred sylt eller gelé över och rulla ihop. FYLLNING. Blanda gelatin och vatten i en kopp och låt svälla några min. Sätt koppen i en kastrull med hett vatten så gelatinet löser sig. Riv av skalet på citronen och pressa ur saften. Knäck äggen och skilj på gulor och vitor. Vispa gulor och socker pösigt. Vispa grädden. Vispa vitorna till hårt skum (med ren visp). Blanda äggulesmeten med citronskal och saft och rör ner gelatinet. Rör sen ner grädden och sist äggviteskummet. Skär rulltårtan i skivor och täck insidan av en rund skål (ca 1 1/2 liter). (Hela rulltårtan går inte åt.) Häll i fromagen. Ställ kallt tills det stelnat. Lossa efterrätten från kanten och stjälp upp den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.