Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dessert på buffebord??

  • ctd 14 maj 2011

    HeJ!
    50-årskalas med öppet hus och buffe, Jag behöver hjälp med tips på tårta eller annan supergod dessert som kan förberedas innan och bara ställa fram efter hand, gärna något med choklad och något annat åt det fruktiga hållet.Funderar ev. lite på något i små glas som bara ställs fram....men vad??

    TACKSAM FÖR HJÄLP!

  • zudette 14 maj 2011

    Jag skulle nog göra det enkelt för mig och göra smulpaj i långpanna som ställs fram med en skål vaniljsås som gästerna får hämta och äta eftersom.... Tanken med små färdiga glas/skålar med något gott är god men det kan kanske vara svårt att beräkna om festen kanske är en "öppet hus"-variant?!! Fördelen med smulpaj är ju att den kan göras med nästan vilken fyllning som helst (frukt/bär) och serveras både varm/ljummen och kall! LYCKA TILL!

  • Bumbis 15 maj 2011

    Pannacotta i små engångssnapsglas i olika smaker. Tex choklad, vanilj och hallon. Lätta att göra och bara ta fram från kylen allt eftersom.

  • Cassiopeya 15 maj 2011

    En stor skål med chokladpudding, en stor skål med grädde, en stor skål med fruktsallad i juice :D
    Enkelt och gott och alla får ta precis vad de vill ha ;)

    Vill du "anstränga" dig lite mer, gör en kladdkaka, en flartårta med grädde och frukt och kanske någon god paj eller moussetårta.

    Alltid bra med några olika förslag på desserten, tänker på allergier och olika smak och tycke.

  • The_mama97mia 15 maj 2011

    En riktigt god kladdkaka med lättvispad grädde till är i all sin enkelhet en klassiker som få brukar kunna motstå... Som chokladig variant menar jag.

  • matmammansfavoriter 15 maj 2011

    En härlig fruktsallad på säsongens bär och frukt, spetsad med några burkar fruktcocktail och kanske en vispad grädde smaksatt med god likör eller kross på polkagrisar eller dajm.
    Gör det inte så krångligt för dig, en stor skål med färdig fruktsallad i kylen, en mindre på buffébordet, enkelt att fylla på. Ju mindre pass och jobb på själva kalaset desto bättre, du ska ju hinna umgås med dina vänner också!!
    Det samma gäller för maten, det går aldrig åt så mycket som man tror av en buffé, allt som är färdigt och kan vänta i kylen är bra.
    Lycka till och Grattis på den stora dagen.

  • Mellanbellan 15 maj 2011

    Du har fått många bra förslag och här kommer 1 till, eller 3, beror på hur man ser det:-) Tårtor, lätta att servera, räcker till många och gör man olika så är det alltid någon som passar till allas olika smaker.
    Punchtårta
    Pavlovatårta
    Kolapaj med vit blockchoklad
    Grattis

  • tankgirlie 15 maj 2011

    Någon tipsade om pannacotta, superide tycker jag!!!! :) Alla älskar pannacotta, det är lätt att göra och perfekt att servera i små glas och det gör ju inget om man gör några för många :) Finns massor av goda smaker också! Mina favoriter är vanlig med vaniljsmak och pannacotta med marabou mjölkchoklad, även vit choklad är kanon!

  • vitchokladkaka 15 maj 2011

    ett tips om ni nu blir många är att göra fruktmousse eller chokladmousse i platsmuggar, dessa kan man ju slänga när man ätit upp. dessutom är det så fiffigt att de går att förbereda och om inte alla går åt är det bara att slänga in dom i frysen, sen är det bara att låta dem tina i kyl nästa gång du ska ha dem :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.