Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dessertbuffé???

  • MatHanna 19 juli 2008

    Sitter här och planerar en inflyttningsbuffé (först mat sen dessert), guuuuud vad det finns mycket att välja på....men enkla "små" recept till en dessertbuffé är klurigt att hitta.

    Det kommer att bli mycket mat som ska göras med många olika "plockisar" till ca 50 gäster så.... japp....det kommer nog att ta sin lilla tid att få ihop allt.:)

    Har ni några tips på desserter el likn och bör jag hålla en "röd tråd" med maten typ medelhavstema el likn eller tycker ni att jag kan mixa buffén "hej vilt"?

    Tack på förhand
    MatHanna(L)

  • ros 19 juli 2008

    :)Ska du ha mycket plockisar till matbuffén så kanske du kan ha olika cheesecakes, pajer, "långpannekakor" till desserten.
    :)Allt beror ju på hur mycket tid man har att förbereda.
    Hur stort kylskåp man har.
    Lycka till!(Y)(Y)(Y)

  • horrors 23 juli 2008

    citronmarängpaj, jättegott och lätt att göra! och kan stå framme en stund innan

  • NicolinaZ 23 juli 2008

    Jag skulle rekommendera några olika kakor, pajer, tårtor, t.ex kladdkaka, toscakaka, äppelpaj och blåbärspaj och till detta en jätteskål med vispad grädde som passar till allt!
    Lycka till!

  • Lilljeppe 23 juli 2008

    En kock lärde mig en enkel dessert tårta. En stor rund tårta brieost med hjortronsylt ovanpå. Super gott till kex o bröd

  • The_mama97mia 23 juli 2008

    En liten glassbar.... Ställ fram några olika glass-sorter, med tillbehör. Färsk frukt, konserverad frukt, strössel, cookiecrumbles, små maränger... Tänker att det blir enkelt så, o vill man inte ha glass är det gott att bara ta frukten.
    Det låter som ett väldigt trevligt och generöst inflyttningspartaj....

  • MatHanna 24 juli 2008

    Tackar för tipsen!!!
    Hoppas jag lyckas få ihop det hela, tyvärr är jag en riktig "krångelmaja" som gör det mest komplicerade mat/bakverk....vet inte riktigt varför men....tja thats me.....men ska denna gång försöka göra det hela lite enklare....framför allt för min egen skull, jag ska ju själv oxå kunna njuta och ha roligt denna dag/kväll/natt.
    Vet inte riktigt varför man jämt ska överträffa sig själv...(eller är det kanske rent av för alla andra)

    I vilket fall som
    TACK
    Kramiz
    MatHanna

  • Okänd 6 augusti 2008

    Har du tid och gillar att krångla till det så funkar det att göra en massa petit-fouer.
    Använd Sockerdeg och fodra småformar (mandelmusselformar), gör sedan småpajer av varje.
    T.ex. med
    Lemon Curd och Italiensk Maräng.
    Äppelbitar, kanelsocker och smuldeg.
    Vaniljkräm, grädde och bär.
    m.m. m.m.
    Imponerar mycket på folk, lite väl jobbigt dock om det är för många gäster.
    [recetp]31620[/recept]

    Små biskvier och eller Sarah Bernader är också mycket uppskattat (Y)

  • Okänd 6 augusti 2008

    Sockerdeg
    ska det ju vara

  • lenajeanette 6 augusti 2008

    Jag tycker man kan blanda buffén, man behöver inte ha ett tema om man inte vill.

    Till dessert skulle jag nog satsa på sådant som kan förberedas en-två veckor innan som man kan ha i frysen och ta fram. T ex kall cheesecake eller en budapestrulle eller denna goda glass med en bärsås till, mixa färska eller frysta bär och lite socker.

    Normandisk gräddglass


    Ett generöst fruktfat kan ju också stå framme på bordet, skär upp lite olika meloner, dela några passionsfrukter. Sär upp papaya med pressad lime över. Några fina druvklasar.

  • Glitterfia 6 augusti 2008

    Skrivet av mama97mia den 23 jul 2008

    En liten glassbar.... Ställ fram några olika glass-sorter, med tillbehör. Färsk frukt, konserverad frukt, strössel, cookiecrumbles, små maränger... Tänker att det blir enkelt så, o vill man inte ha glass är det gott att bara ta frukten.
    Det låter som ett väldigt trevligt och generöst inflyttningspartaj....




    vispad grädde, chokladsås, kolasås, gino (bär i ugnen med riven vit choklad), eller andra värmda bär. Jammi, jammi

  • SDMaya 6 augusti 2008

    Om du gillar lägga ner en massa tid så har jag en helt underbar tårta som är väldigt uppskattad, den är väldigt mäktig ska tilläggas.:p
    [recept] 19204[/recept]
    Hoppas den kan passa.

  • K-kristina 6 augusti 2008

    Nu i dessa bärtider skulle jag satsa på lite olika pajer med olika sorters bär plus vaniljvisp,grädde och glass. Då hitter säkert alla något de gillar och har man flera sorter är det roligare och blir det över behöver man ej själv äta samma sort jättelänge. Lycka till Krisitna:p

  • monac 7 augusti 2008

    blanda...ta allt du själv tycker allra bäst om! Eller be gästerna ta med ett bakverk/tårta var!(Y)

  • Fiona 7 augusti 2008

    Jag har ett enkelt recept på pannacotta som fungerar utmärkt att dubbla - eller mer... Det brukar vara uppskattat, särskilt om man erbjuder några olika sylter och bär till.
    Jag har upptäckt att det är väldigt gott med Varm (!) sylt till pannacotta, eller i alla fall lite mer än jummen.
    Sen har jag även ett recept på en chokladtårta som uppskattas av alla som gillar choklad.

  • MatHanna 10 augusti 2008

    :D TACK alla ni som kommer med era smaskiga tips, kanske man även skulle fundera på att dela upp det lite och att till o med gästerna får vara med på ett hörn........ingen dum idé alls.......vi får se hur det blir när det närmar sig......huset skall ju först byggas oxå (L)

    Kram
    MatHanna

  • jouisyfruit 20 augusti 2008

    Nu är jag säkerligen alldeles för sent ute, men jag vill tipsa om kakbuffé.

    Min mamma och pappa vann "Årets trädgårs 2008" och igår hade vi stort jippo här hemma och mamma har alltid drömt om att ha en kakbuffé så jag och min moster bakade 16st olika kakor.

    Något som var väldigt smidigt var att baka cupcakes fast i småbrödsformar. En smet för 12 normala cupcakes blev ca 50st minicupcakes. Jag bakade dem innan och la dem i frysen och dagen innan tog jag ut dem, sen samma dag slängde jag ihop glasyrerna och dekorerade. Vi hade också bland annat Kärleksmums och min Päron och Baileyspaj som jag frös innan jag hade gräddat den, tog upp dagen innan och la i kylskåpet och gräddade samma dag. Den är lika god varm som kall.

    Kaknuffén var väldigt uppskattad och alla tyckte det var bra med små bitar för då kunde man smaka på fler saker, något att tänka på kanske.

    Lycka till med inflyttningsfesten!

  • Ninni84 22 augusti 2008

    Du behöver inte alltid göra något krångligt det är det enkla som är godast!!

    ////H.p :)

  • MatHanna 23 augusti 2008

    TACK än en gång alla underbara Matklubbare!(Y)
    Det är alltid lika kul att kunna byta tips och erfarenheter,
    och "jouisyfruit" du är inte alls för sent ute...:D huset är ite byggt än, tack för dina tips på cupcakes det är ju rätt kul och både snabbt fixat och förberett!

    Kramiz
    MatHanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.