Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det här med äggallergiker...

  • Roosen 24 januari 2008

    Har nyss blivit medlem här och man hittar ju så många goda recept men finns det något man kan ersätta själva ägget med när man ska ha det rått i en smörkräm el som glasering o.s.v. Min pojke tål inte det men däremot när det finns bakat i smet och tillagat i maten. Hoppas någon vet...
    Hälsningar
    Eva:)

  • lennali 24 januari 2008

    Hej Roosen
    Du kan göra en smörkräm utan äggula, bara på margarin, florsocker och lite vaniljsocker och bred på kakan när den är ljummen, då smälter den ner lite.

  • Glitterfia 14 april 2008

    Har ett stundande dop och en person är äggallergiker och jag har ingen erfarenhet av det :'(
    Har någon ett recept på tårtbotten utan ägg, vill ju att allergikern också ska få tårta :D

  • GodareMat 15 april 2008

    Från faktasidorna på min egen sajt...

    Det går att utesluta ägg och ersätta med andra produkter men ägg har ofta en viktig funktion i bakningen. Framförallt ger det volym och fin ytglans och binder samman.

    • Pannkaka och våfflor: ersätt ägget med 1 tsk bakpulver och grädda på vanligt sätt.
    • Kakor, bakverk, tårtor och pajer: använd smördeg, mördeg eller pajdeg.
    • Vetebröd: kan penslas med mjölk eller smält smör
    • Matbröd: kan penslas med vatten eller mjölk.
    • Äggstanning i pajer eller puddingar: riven ost, mjölk och vetemjöl. Det finns även bra recept på äggfria pajfyllningar
    • Äggersättningar finns: No Egg, Loprofin (apoteket).

    Hoppas det är till hjälp...

  • lennali 15 april 2008

    Här kommer en länk till en hel del äggfria recept:
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b57451.html

  • lennali 15 april 2008

    Jag hittade ett recept till på tårtbotten utan ägg och det kan vara svårt att få en fluffig tårtbotten utan ägg:

    Värm ugnen till 200 grader.
    Blanda 4 dl vetemjöl, 2 dl socker och 2 tsk bakpulver i en skål.
    Rör ner 1 msk citronsaft, 50 g smält smör och 2 dl vatten. Rör ihop.
    Mosa 3 mogna bananer och rör ner i smeten.
    Bröa en form och häll i smeten.
    Grädda 40–50 minuter i mitten av ugnen.

  • Glitterfia 15 april 2008

    Åhh, jag tackar.
    Man får alltid så snabba svar så man hinner inte bli nervös att det ska gå åt pipan :D

  • Okänd 26 april 2008

    Skrivet av Glitterfia den 14 apr 2008

    Har ett stundande dop och en person är äggallergiker och jag har ingen erfarenhet av det :'(
    Har någon ett recept på tårtbotten utan ägg, vill ju att allergikern också ska få tårta :D


    En bra sida : http://www.allergimat.com/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.