Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

DEVIL'S FOOD CAKE

  • LeyKay 2 april 2010

    Hej

    Jag skulle gärna vilja baka Leila's Devils Food Cake men hon har ju en ugn som inte är från denna världen och kan slänga in 3 formar samtidigt.
    Är nån som vet om man kan baka detta och bara en form i taget
    och låta resten av smeten vänta?
    Förresten vem har egentligen 3 likadana formar hemma?
    Kanske om man är konditor...?

    tack för svar...

  • ingela71 17 april 2010

    Om man har avlånga formar borde man få in 3st,men det är kanske inte lika kul som runda.
    Om du minskar lite på receptet så att du gör 2 formar och sen en till.Om du får in 2 formar i ugnen?Risken är nog att kakan blir döbakad om du gör hela smeten och att den sen får stå och vänta.

  • AnneNi 17 april 2010

    Har du bara en form kan du väl dela receptet på tre och göra dem i omgångar, tror inte heller smeten mår särskilt bra av att stå. Lite mer jobb, men troligtvis bästa resultatet.
    Borde det inte annars gå att göra allt i en form? Man kan klä formen med bakplåtspapper som sticker upp en bit över kanten så smeten kan höja sig ordentligt utan att åka ur formen. Vet inte om den jäser sämre, men annars är det ju vanligt att göra bara en botten som man sen delar med kniv. Tänk bara på att kakan måste gräddas längre tid längst ner i ugnen. (passa så den inte bränns),
    Lycka till och tala gärna om hur du gjorde! För som du sa, inte många har tre identiska formar o plats för dem i ugnen...

  • osmilia 26 maj 2010

    Jag har gjort denna på två sätt:
    * En gång delade jag smeten och gräddade en del i taget (då jag också bara har en form av den storleken)
    * En annan gång köpte jag aluminiumformar i mataffären (med lite kanthöjd), dessa fick jag in alla tre. Annars kan du ta två ena gången och sen den sista. Dock behöver man skära till kanskten lite eftersom dessa formar jag lita sluttande kant.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.