Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ditt bästa dulce leche-recept!

  • AnneNi 14 september 2009

    Jag läser då och då om folk som gjort en massa godsaker med dulce leche och tycker det verkar väldigt gott. I helgen ska jag och ett par vänninor laga mat och jag funderar på att testa något med just dulce leche. Nu behöver jag hjälp med något gott recept.
    Så, vilket är ditt bästa recept med detta?
    Tack på förhand!

  • gimmiahug 14 september 2009

    Hej!

    När jag bodde i England använde vi massvis med Dulce de Leche till.... allt! Några regelrätta recept har jag inte, men däremot kan jag tipsa om Banoffee Pie, som helt enkelt är en kola- och bananfylld paj som toppas med vispad grädde; baka ett pajskal helt färdigt och när det har kallnat, fylls det med (den också helt avsvalnade) lechen. Toppa med massvis av skivad banan och sist grädde, klart! Inte en jättevuxen dessert precis men aj aj aj aj så GOD!

    Annars tycker jag nog man kan improvisera rätt bra med dulce de leche; varhelst kola passar, passar leche! Kul om vi får höra vad det blir?!

  • Shoutoutloud 14 september 2009

    det här har jag tänkt prova nån gång...Halloffeepaj

    och dety här har jag provat förut. jättegott.

    Banoffee pie

  • AnneNi 14 september 2009

    Tack, låter supergott!
    Kom gärna med ännu fler förlag om ni har!
    Ska berätta vad vi gjort efter helgen!

  • AnneNi 16 september 2009

    Puffar! Inga andra förslag?

  • AnneNi 20 september 2009

    Jag bestämde mig för att vi skulle göra en banoffeepie, men eftersom jag insåg att grytan var lite grund vågade jag inte koka min lecte. Så vi får se om det blir en paj någon annan dag...

  • PerF 20 september 2009

    Äh, koka du ändå! Gör små hål i burken så har jag svårt att tro att den skulle explodera. Jämför när man pickar ett ägg som ska kokas.

    Du kan ju koka under lock för att inte få kola i hela köket OM den skulle sprängas. ;-)

    Jag har använt Dulce enligt ett recept, där man rullar små bollar i hackade pistagenötter. Det söta och salta blir utsökt. Bollarna kan man servera till t ex nån citronpaj, så bryter det bra.

  • LisaDahlberg 22 september 2009

    Hej!
    Du kan göra Baraquito. Det är en jättegod kaffedrink som är lite som efterrätt och kaffe i ett (Y). Mitt recept hittar du på Tasteline.

  • frucaos 22 september 2009

    Så dulche leche är helt enkelt kokt kondens milk?? Dvs mjuk kola ...?

  • LisaDahlberg 22 september 2009

    Jepp (H)

  • fen0mena 29 september 2009

    Varför inte dessa brownies!?
    Dulce de Leche Brownies
    Bland det godaste jag nånsin bakat :p

  • mariaengstrom 29 september 2009

    Kan man använda osötad kondenserad mjölk och koka (till banoffe-paj) så det blir toffe?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.