Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterätt eller kaka att ta med på julknytis?

  • AnitaS 18 november 2007

    Hej!
    Kan jag få tips på någon god efterätt eller kaka att ta med på en julfest där vi ska ha knytis? Nåt som får en att nå himmelska höjder? (L)

    Kram, Anita

  • Lena 18 november 2007

    Gör en tiger kaka det är alltid uppskattat. :p

  • kajsa36 18 november 2007

    (Y) min saffrans kaka är alltid uppskattad... och den passar så bra till jul..:p

  • nettans 18 november 2007

    Saffrans-cheesecake med pepparkaksbotten
    6-8 portioner

    Lättlagad dessert med julens alla smaker.


    Ingredienser
    75 g Svenskt Smör
    180 g pepparkakor

    4 dl Crème Fraiche
    1/2 dl socker
    1 paket saffran
    3 ägg
    1 msk citronsaft
    lite raspat citronskal

    till servering:
    florsocker och tinade björnbär



    Sätt ugnen på 200°. Smält smöret. Stöt pepparkakorna till smulor eller kör dem i matberedaren.
    Tillsätt smöret och blanda. Tryck ut kaksmulorna i en form med löstagbar kant. Ställ det hela kallt
    en stund i kylen. Vispa ihop crème fraiche med socker, saffran och ägg. Smaksätt fyllningen med citronsaft
    och rivet citronskal. Häll det i formen och grädda cheesecaken i ugnen i 20-25 minuter
    eller tills den stelnat. Pudra florsocker över kakan och servera med tinade,
    lättsockrade björnbär eller annan frukt.

  • nettans 18 november 2007

    Om ni inte är så jättemånga så kan du alltid göra Pannacotta med gelesocker. Otroligt smidigt.
    Du koka bara upp grädde och häller i gelesocker (recept står på paketet) sen till sätter du ev. smak. Du kan ju koka upp grädden med t.ex saffran och dekorera med pepparkakssmulor. Tips är att köpa ikeas 4-pack för små värmeljus, kostar 9 :-. Trevliga att servera i och lagom stora och man kan ju ha dem till allt möjligt.
    (Y)

  • Eva-Sofia 18 november 2007

    En riktig choklad kaka :) me choklad glasyr på :) mums..(Y)

  • Okänd 18 november 2007

    :)Varför inte prova mina supergoda citrusbitar eller rulltårta med smörkräm och dajm.Rulltårtan blir extra festlig med en gräddklick till.:D.

  • AnitaS 18 november 2007

    Hej alla!
    Wow, vilken respons jag fick. Tusen tack för alla recept och tips. (Y)
    Den där varianten på pannacotta ska jag testa. Smart med gelesocker.
    Mums, cheescake... saffrankaka... citrusbitar...
    Jag vill gärna ha fler recept om ni har lust att dela med er.
    Kram, Anita

  • nettans 18 november 2007

    (L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)(L)Underbara biskvier kan du ju alltid gör aoch de kan man även förvara i frysen. Otroligt gott med hemmagjorda biskvier och inte alls så svårt som många tror. Lägger ut den på sidan oxå....(L)

    Chokladbiskvier

    ca 28 st



    Bottnar:
    275 g mandelmassa
    1½ dl socker
    2 äggvitor

    Fyllning:
    250 g smör eller margarin
    2 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    5-10 droppar arraksextrakt

    Garnering:
    150 g mörk blockchoklad
    20 g kokosfett





    1. Finfördela mandelmassan i en matberedare eller riv den. Blanda den med sockret och äggvitorna.
    Vispa allt till en pösig smet.

    2. Spritsa eller klicka ut smeten till små runda kakor, ca 4 cm i diameter, på bakplåtspapper.
    Låt demstå på plåten ca 30 min i rumstemperatur.

    3. Grädda mandelbottnarna mitt i ugnen i 175º cirka 15- 20 min. Låt dem kallna på plåten och lossa
    dem försiktigt.

    4. Rör matfettet, florsockret och vaniljsockret till en pösig smet.

    5. Tillsätt äggulorna, en i taget.

    6. Smaksätt smörkrämen med arraksextrakten.

    7. Bred krämen på kakornas undersida. Forma krämen med en bordskniv så att den får en mjuk rundning. Ställ kakorna ca 30 min i kylskåpet eller 15 min i frysen så att de blir riktigt kalla.

  • nettans 18 november 2007

    Den här låter oxå supersmarrig!!

    Adventskaka 8 port.

    1/2 krm saffran
    1/2 tsk sprit t ex vodka eller rom
    75 g smör
    2 st ägg, stora
    1 1/2 dl strösocker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    100 g mandelmassa, riven

    Fyllning:
    3 st äpplen
    1/2 dl strösocker
    1/2 tsk kanel

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175º. Smörj och bröa en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.
    2. Stöt saffranet och blanda med 1/2 tsk sprit.
    3. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
    4. Blanda mjöl, bakpulver och mandelmassa. Rör ner blandningen i äggsmeten och häll i saffranet med spriten och smöret i smeten. Häll smeten i formen.
    5. Skala eventuellt äpplena och klyfta dem tunt. Blanda dem med socker och kanel.
    6. Tryck ner äppelklyftorna i smeten.
    7. Grädda på nedersta falsen ca 45 min, prova med sticka att den känns torr.

    Övrigt:
    Med en liten försmak av julen firar vi advent. Kakan går utmärkt att frysa.

  • 18 november 2007

    Jag har ett recept på mjuk peparkaka. Ljuvligt god. och den doftar så man får riktiga julkänslor.
    Det bästa är att det blir 2 st avlånga formar (limpformar) av en smet.
    4 ägg
    6dl socker
    6dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    200 g smält margarin
    3 dl kokande vatten
    1 påse pepparkakskryddor
    Om man vill. 4 msk lingon
    Vispa ihop alla ingredienser, slå sist i vatten häll i 2 smörade bröade formar.
    Grädda ca 50 min 175grader mitten av ugnen.(Y)

  • Amika 18 november 2007

    Skrivet av AnitaS den 18 nov 2007

    Hej!
    Kan jag få tips på någon god efterätt eller kaka att ta med på en julfest där vi ska ha knytis? Nåt som får en att nå himmelska höjder? (L)

    Kram, Anita


    En kaka som tar en till himmelska höjder är chokladkolakaka... Kladdkaka med kletig kola i mitten... *MUMS*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.