Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen marsipan med riven sötmandel

  • bubblina 14 januari 2010

    Jag letar och letar efter ett recept på hemmagjord marsipan med riven sötmandel. Jag vill alltså inte blanda i mandelmassa från butiken.

    Jag har egentligen ett recept från min mammas farmor, fast det är lite oexakt: "oftast går det åt mer torrvaror än det angivna i receptet".
    Jag har lyckats ett par gånger, fast jag har för mig att den marsipanen är svår att kavla, den blir för god och krämig på något vis. (Vätskan är utav margarin och vatten.)

    Jag har också hört att marsipanen blir vitare ifall den görs på mjölk. Fast sådana recept verkar sällsynta, hittade dock ett som mäts med kaffekoppar. Men hur översätter man en kaffekopp till dl?

    Nåt recept var nästan utan vätska, eller rättare sagt med äggvita. Kan Äggvita göra att marsipanen blir vitare? (Det borde det ju, frågan är ifall det blir gott?)

    Min mammas farmors recept blir garanterat GOTT åtminstone!

  • boz1965 14 januari 2010

    Marsipan enligt Johan Sörberg (ur tv-programmet "Lättlagat"):

    Ingredienser

    1.2 dl strösocker
    0.1 dl vatten
    220 g mandel
    choklad
    nötter
    syltade apelsinskal
    kardemumma

    Koka upp socker och vatten och låt puttra 2-3 minuter. Skålla mandeln och riv den fint. Rör ner mandeln i sockermassan och rosta i kastrullen 2-4 minuter. Häll över marsipanen i en bunke, täck över med plast och låt stå. Smaksätt marsipanen med t ex choklad, hackade nötter, apelsinskal eller kardemumma. Dela i små munsbitar.

  • boz1965 14 januari 2010

    Ingredienser

    Mandelmassa:
    2 1/2 dl sötmandel
    2 1/3-3 dl florsocker
    1/2 äggvita
    2 bittermandlar
    2 tsk vatten

    Marsipan:
    1/2 dl vatten
    1 msk smör
    2 1/2 msk vetemjöl
    300 g mandelmassa
    2 dl florsocker


    Gör så här:

    1. Mandelmassa: Skålla och skala mandeln. Mal mandeln fint i mandelkvarn. Lägg den malda mandeln i en skål. Tillsätt socker och äggvita. Smaksätt med bittermandel och spä med några droppar vatten om massan blir för tjock.

    2. Marsipan: Koka upp vatten och smör. Vispa i mjölet och sjud smeten tills den blir som en deg och börjar släppa från bottnen. Riv mandelmassan grovt. Låt degen svalna helt och arbeta in mandelmassa och florsocker.

    Källa: recept.nu

  • camillaocamilla 15 januari 2010

    de gamla måtten :

    kaffekopp= 1.5 dl
    tekopp=2.5 dl

  • bubblina 16 januari 2010

    Åhh, tack!
    Det här se ju lovande ut (Y)

    Återstår attt se vilket recept jag ska prova...´

    Om man har ett recept på marsipan som i det stora hela görs som marsipanen med mandelmassa som boz1965 skivit ned.
    Tror ni det skulle gå att byta ut vätske mängden margarin+vatten till bara mjölk?

    2 bittermandlar, går det att översätta till bittermandel droppar?

  • boz1965 16 januari 2010

    Personligen skulle jag inte använda mjölk i mandelmassan/marsipanen eftersom det surnar på nolltid.

  • bubblina 16 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 16 jan 2010

    Personligen skulle jag inte använda mjölk i mandelmassan/marsipanen eftersom det surnar på nolltid.


    Sant, sant givetvis. En tårta ska ju gärna kunna stå en dag eller flera (Y)
    Marsipanen behöver ju säkert vila innan den kavlas också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.