Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

En god avslutning

  • lenajeanette 15 juni 2008

    Håller på att planera för en grillfest, och vill ha en söt avslutning. En god dessert eller god kaka eller paj.

    Gärna nåt som går att förbereda, har ni några förslag?

  • Smulpajen 15 juni 2008

    Pannacotta kanske? Det går ju att förbereda dagen innan och är super gott!

  • lenajeanette 16 juni 2008

    puff

  • The_mama97mia 16 juni 2008

    ja då måste man ju få fråga vad som är på menyn innan avslutningen ??? Även om desserter inte är min starka sida ...

  • lenajeanette 16 juni 2008

    grillmat av alla de slag.......

  • The_mama97mia 16 juni 2008

    jadu, jag är så lat att jag tycker fruktfat är bland det bästa att ha som avslutning. Både läskande och sött o fräscht. VI hade grillfest i fredags o det vara bara melonskivor till dessert, men de flesta var så mätta så det räckte ju gott....
    DU får nog bättre tips av andra här, som sagt, jag är en förrätts-människa, inte efterrätts---

  • majamia 16 juni 2008

    Jordgubbsbruschetta

  • matnjutaren 16 juni 2008

    http://www.matklubben.se/matklubben/matnjutaren/kokbok/?id=197917&recipeid=14749

    Denna har jag och mitt barnbarn precis "provbakat å provsmakat"!:D(Y)

    Vi hade en enkel kula av god vaniljglass till och vårt betyg är:
    5 av 5 STJÄRNOR!!(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

    Söt, så där lagom och bara såååå försvinnande gott! :p
    Du kan säkert göra såna i förväg och frysa in. Har själv inte testat det, ännu ..:)
    Du kan även variera, om du vill, med vispad grädde också.(Y)(Y)

    Vi bara älskade den! (L)(L)(L)

    Ha en trevlig grillafton!:D
    Kramar från Marita å barnbarnet på snart 7(på söndag..(L) därav "provbakning" :p

  • SaraW 16 juni 2008

    Gjorde i lördags en riktigt sommarfräsch dessertsoppa från Allt om mat (från förra året).
    Anpassade receptet något till vad jag hade tillgång till och det blev helt fantastiskt gott.

    6 portioner

    8 persikor
    1 dl socker
    3 dl torrt vitt vin
    1 dl vatten
    4 passionsfrukter

    6 skivor sockerkaka (smaksatte min med 1 msk mörk rom och bröade formen med kokos)
    1 dl vispgrädde
    12-15 jordgubbar

    Skålla persikorna ca 1 minut i kokande vatten. Ta upp dem och skala och halvera dem samt ta bort kärnan. Lägg dem i en ugnsfast form och strö över socker. Häll över vin och vatten. Baka i ugnen (ca 200 grader) i 30-35 minuter. Ös dem då och då med den goda lagen. Ta upp persikorna och lite av lagen. Mixa dem till en slät soppa och tillsätt mer av lagen tills man får önskad konsistens. Tillsätt innehållet från passionsfrukterna. Ställ kallt för avkylning och servera den riktigt kall.

    Gör små bakelser av sockerkakan, vispad grädde och jordgubbar. Originalreceptet hade färskost istället för grädde och hade även rivet limeskal och lite passionsfrukt på själva bakelsen. Servera bakelsen till soppan.

    Jag tror det går alldeles utmärkt att servera soppan utan bakelse också efter en grillmiddag. Väldigt gott!

  • Smulpajen 16 juni 2008

    En variant på fruktfatet är ju fruktsallad med grädde eller glass. Läskande och gott. Och enkelt(Y)

  • tilda 16 juni 2008

    Testa denna!!
    Jordgubbspaj

  • Klingan 16 juni 2008

    Kan rekommendera denna enkla goda efterrätt...

    Vit chokladmousse med fruktsallad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.