Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

English Muffins

  • 6 november 2000

    HejÄr det någon som har receptet på English muffins ?Jag åt det i USA och nu finns det ju även på Mcdonalds frukostmeny.Ankie

  • 14 november 2000

    I boken "Scones & muffins och andra läckerheter vid tedags" finns ett recept på "Engelska muffins" Jag vet inte om det kan vara såna? Själv har jag inte testat receptet men här är det:Engelska muffins 15 stycken:7 g torrjäst1/2 tsk strösocker1 tsk vetemjöl3/4 dl varmt vatten1 tsk salt 11 dl vetemjöl extra3 1/4 dl ljummen mjölk 1 lätt vispat ägg40 g smält smörPudra två bakplåtar lätt med mjöl.Blanda jäst, socker, mjöl, och vatten i en liten skål tills det är slätt. Låt stå övertäckt med plastfolie på varm plats 10 min eller tills det är pösigt. Sikta ner salt och extra mjöl i en stor skål. Gör en grop i mitten; tillsätt mjölk, ägg, smör och jäst på en gång. Blanda till en mjuk deg med en bordskniv. Vänd upp degen på ett mjölat bord, knåda lätt 2 min. eller tills den är helt slät. Forma degen till en boll och lägg den i en stor, lätt oljad skål. Låt stå övertäckt med plastfolie på varm plats 1½ timme eller tills den jäst upp.Sätt ugnen på 200 grader. Knåda degen igen i 2 min. eller tills den är slät. Kavla ut till 1 cm tjocklek. Ta ut rundlar ca. 8 cm i diameter. Lägg på de smorda bakplåtarna. Låt stå övertäckt på varm plats i 10 min. Grädda 15 minuter och vänd muffinsen en gång efter halva tiden. Låt svalna på galler.Lycka till!Jag kan för övrigt rekommendera boken, den är underbar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.