Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersätta mandelbotten?

  • zephie 8 juli 2008

    Många tårtor idag har ju en botten som görs på malda/hackade mandlar och sakta men säkert håller det på att driva mig från vettet, eftersom jag är nötallergiker. Nån som sitter och klämmer på en bra botten på digestivekex eller liknande?

  • zonale 8 juli 2008

    Jag har en väninna som också har samma problem och jag vet att hon byter mandel och nötter mot kokos. Kanske någon annan som vet mer??

  • MammaIrene 8 juli 2008

    Det finns ju väldigt många andra bottnar som inte innehåller nötter....
    T ex pinociotårtan (som visserligen har mandel till garnenring men är inte alls nödvändig)
    Idas marrängtårta med vårgårdaris elelr ricecrispices + äggvita o socker som botten....=jättegod
    Sedan har vi ju de vanliga sockerkaksbotenntårtorna, ej heller att förakta....

    Bottnar med digestive finns ju också, men då blir det väl mer som chesecake, o det finns det massvis med recept på här om du söker pådet.....

    Lycka till! Tårtbottnar utan nötter bör inte vara så svårt....min son är äggalergisk o det är inte lätt att hitta tårtbottnar som är goda utan ägg, men även det går...(Y)

  • pia61 8 juli 2008

    Jag en havrebotten som är jättegod! (Y) Har inte tänkt på att lägga in det här, kanske ska göra det?
    Så här är det:
    3 dl havregryn
    1 dl socker
    1/2 msk vaniljsocker
    1 msk kakao
    100 g smält smör
    1 hårt vispad äggvita
    Blanda ihop allt, vitorna sist. Gräddas i rund form med smort bakplåtspapper i botten. i 225 graders ugn ca 10 minuter.
    Låt svalna, bred vispad grädde på botten och färsk frukt ovanpå, hallon är jättegott på.

    Lycka till! (L):p

  • pia61 8 juli 2008

    Nu har jag lagt in tårtbottnen på min sida! (Y) :p
    Hade inte tänkt på den om inte zephie skrivit om sitt problem! (L)

  • 10 juli 2008

    http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436259209

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.