Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ett bra recept på vete deg

  • madde_1983 21 juli 2009

    hej!!!

    jag hade ett super recept på vete deg efter min mamma men i flytt o alltt som man har genom gått så har det försvunnit :(
    så nu är jag på jakt efter ett nytt..gjärna ett som ska jäsa ett tag och ett som inte kräver lika lång jäs tid :D

    ////madde

  • lena4 21 juli 2009

    Jag tycker du ska prova dessa.......

    Rimbobullar

    Mormor Idas Rimbobullar

    Sådana bulldegar blir jättebra.

  • AnneNi 22 juli 2009

    Lailas recept på vetedeg tycker jag blir jättebra! Saftiga och goda! Recept finns på recept.nu.

  • mattjejen 22 juli 2009

    Jag brukar följa receptet som står på påsen men byter ut sockret mot vit baksirap och sen använder jag gammeldags mjölk ist för vanlig. Det brukar bli jättebra(Y).

    Men ibland så bakar jag rimbobullar(L), som tipsades om här oxå, dom e bara sååå goda, lite wienerbrödsliknande. Dom kavlar jag ut , brer på fyllningen, rullar ihop och skär lagom stora bitar... orkar inte göra rutor å dutta på fyllning och sen nypa ihop hörnen(N)... Vid servering siktar jag över lite florsocker(Y) ist för att göra glasyren... Dom blir lika goda ändå:p

    Lycka till med bullbaket!

  • Aylisen 10 augusti 2009

    150 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst (1pkt)
    1 dl socker
    1 krm salt
    ca. 14 dl vetemjöl

    Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervärme, (37grader). Smula jästen i en bunke och häll i strösockret. Rör tills jästen har smält. Häll över degvätskan. Häll i saltet och sedan mjölet lite i taget, tills det blir en fin deg. Låt jäsa till dubbel storlek ca. 30 minuter. Baka ut!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.