Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Extrafint vetemjöl

  • knyppeltanten 31 mars 2012

    Jag har hittat ett långpannekaksrecept med jäst i samt Extra Fint Vetemjöl. Om jag förstår Kungörnens hemsida rätt så är det bakpulver i det mjölet men det står inte hur mycket bakpulver man ska ha i om man använder vanligt vetemjöl. Är det någon som vet hur mycket bakpulver man ska använda/dl mjöl?

  • The_mama97mia 31 mars 2012

    OM du har lust att googla så sök på self raising flour för ledtrådar

  • knyppeltanten 31 mars 2012

    Tack, det ska jag göra.

  • knyppeltanten 1 april 2012

    Nu har jag bakat kakan, 3 tsk bakpulver till 6 dl vanligt vetemjöl kom jag fram till. MEN i receptet var det även 25 g jäst så det var ju som en vanlig vetedeg med bakpulver i och degen jäste i långpannan 1 timme sen bredde jag på äppelmos och en topping av havregryn, smör, socker och kanel och det blev supergott.
    Men jag tyckte degen blev lite torr och porig. Beror det på bakpulvret eller att jag gräddade för länge (tog tiden det stod, 2o min) . Dagen efter hade botten saftat till sig lite grann. Eller ska det vara lite torrt och porigt?

  • The_mama97mia 1 april 2012

    ? Ingen aning - kan du lägga in en länk till receptet??

  • knyppeltanten 2 april 2012

    http://www.matklubben.se/recept/laangpannekaka_med_aepplemos_8090.html

    Kakan är suveränt god. Maken såg så tveksam ut men sen smaskade han i sig flera bitar och vill att jag ska baka flera!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.