Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färga grädde med rödbetor

  • bakamonkeyprincess 17 mars 2010

    En fråga till er fiffiga som bakar utan kemikaliska färger.
    Hur gör jag när jag färgar grädde med rödbetor?

    Ska de kokas? Pressas? Mixas?

    Jag har noll koll, hjälp?

  • Fannie 17 mars 2010

    Jag tror de ska användas råa och skalade.

  • bakamonkeyprincess 17 mars 2010

    Ok, sen då? :p

  • Bumbis 17 mars 2010

    Jsg skulle prova att hacka den ganska fint och sedan lägga det i en vitlökspress och pressa ner vätskan i grädden. Det borde gå för rödbetan har väldigt mycket färg i sig. Rå ska den vara när du gör det.

  • Fannie 17 mars 2010

    Leila färgar lemonad: http://www.recept.nu/1.149523/leila_lindholm/drycker/gronsaker/pink_lemonade Borde ju vara typ samma metod för grädde.

  • bakamonkeyprincess 17 mars 2010

    Tack för hjälpen, får pröva mig fram :)

  • boz1965 17 mars 2010

    Har inte testat själv, men jag skulle nog använda ett avkok på skalade rödbetor...

  • The_mama97mia 18 mars 2010

    Förlåt ett högst okvalificerat inlägg - men färga grädde med rödbetor? Ska du ha rosa grädde till tårtfyllning så är det väl bättre att välja jordgubbssaft eller hallonsaft? {question}

  • siggemums 18 mars 2010

    Håller med mamma97mia. Jag tycker visserligen om rödbetor men jag känner mig skepetisk .

    Det senaste nummret av Allt om Mat har en otroligt fin tårta med rosa glasyr på framsidan. Jag var tvungen att köpa tidningen för tårtans skull. De har visserligen florsocker istället för grädde men det kanske funkar ändå. Passera 25 g hallon genom en finmaskig sil kasta bort kärnorna. Deras glasyr blandas med 3 dl florsocker utrört med 11/2 msk vatten.

  • Roskerstin 18 mars 2010

    Om du ska färga grädde till t ex sillsallad så tar du bara lite av själva rödbetsspadet och rör i grädden försiktigt efter att du först har vispat den. Men om du ska ha grädden till tårta så instämmer jag med föregående talare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.