Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fastbränd potatis i ugnen

  • Aron 28 mars 2008

    Ett tips på ugnsbakad potatis. Har gjort det flera gånger med en underbar smakupplevelse. MEN problemet är att potatisen ofta fastnar i plåten om man inte vänder dem väldigt ofta. Mot detta problem finns det dock lösningar.
    1. Använd en teflonform.
    2 Lägg en teflonduk under potatisen.
    Gör man detta så kan du baka/steka dina potatisar i ugnen utan risk för att de bränner fast.
    Hör gärna av er med synpunkter.
    Leif :)

  • farmoringer 28 mars 2008

    När jag gör klyftpotatis använder jag både flytande margarin och olja. Då brukar det inte fastna för mig..

  • The_mama97mia 28 mars 2008

    Jag har ibland vanligt bakplåtspapper under.... det funkar bra. Annars kan jag ha problem med att det bränner fast, trots olika "smörjmedel":...

  • Kicki8 28 mars 2008

    Jag använder också vanligt bakplåtspapper och olivolja funkar jättebra. Ett pluss är att ungsplåten blir lättare att diska något som jag hatar:@

  • majamia 5 april 2008

    Teflonbakpapper är verkligen toppen tycker jag! (Y)

  • zudette 5 april 2008

    har läst nånstan att man kan låta potatislkyftoir o dyl dra i kallt vatten en stund innan man lägger upp den på plåten! - då dras lite stärkelse ut och då ska det tydligen inte bränna fast lika lätt! - kan vara värt att tetsa!

  • irrevirre 5 april 2008

    Jag brukar använda riktigt smör eller även olja och har tidigare aldrig upplevt att det fastnar MEN
    för lite sedan använde jag en annan slags potatis som jag inte har ugnsrostat tidigare och den var sprängfylld med stärkelse. Jag sköljde och sköljde men de fastande i alla fall. Sorten var "Solist".

    Så jag tror potatissorten spelar en stor roll här. Mest använder jag Asterix ill ugnsrostning och det går finfint!

  • Prima 5 april 2008

    Skrivet av IrreVirre den 5 apr 2008

    Jag brukar använda riktigt smör eller även olja och har tidigare aldrig upplevt att det fastnar MEN
    för lite sedan använde jag en annan slags potatis som jag inte har ugnsrostat tidigare och den var sprängfylld med stärkelse. Jag sköljde och sköljde men de fastande i alla fall. Sorten var "Solist".

    Så jag tror potatissorten spelar en stor roll här. Mest använder jag Asterix ill ugnsrostning och det går finfint!


    Du tog ordet ur mun på mej : ) Precis vad jag tänkte skriva jag med... . ) Tror absolut på att potatissorten påverkar hur det bränner fast. Vi gör ofta ugnspotatis här hemma och det varierar med fastbränningen trots att jag bottnar likadant varje gång... Teflonpapper tror jag mest på om man ska använda nåt annat "ickeorganiskt" : )

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.