Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fett till struvor och pitepojkar

  • rostok 5 december 2012

    Hej, i år har vi köpt ett struvjärn och tänker baka sådana. Då vi ändå är igång med att fritera kakor så kommer vi förmodligen också att göra anisbröd (pitepojkar).

    Jag har funderat över det där med vad man friterar i. Har köpt hem både kokosfett och ister. Vilket är bäst? fungerar det att blanda de båda sorterna?

    Resterna av fettet som jag friterar i tänker jag sedan blanda i fågelfrön och göra fettbollar till dem. Så de också får något hemlagat och gott nu såhär före jul.

  • kekke46 5 december 2012

    När jag gör struvor brukar jag fritera i kokosfett
    går alldeles utmärkt. Lycka till {snicker}

  • boz1965 5 december 2012

    Förr i tiden använde man isterflott men numera är det kokosfett som gäller för min del eftersom ister är både svårt att få tag i och det är dyrt när man väl hittar det i en butik.

  • rostok 5 december 2012

    På Coop Extra hade de ister, samma pris som för kokosfettet. Eller i alla fall nästan, sa min man, vet inte vilket som var billigast.

    Jag har nu testat mitt livs första struvor, som jag har gjort själv, och tog bara ister, de smakar ljuvligt. (men de första 4 blev lite misslyckade).

  • rostok 6 december 2012

    "Förr i tiden använde man isterflott men numera är det kokosfett som gäller för min del eftersom ister är både svårt att få tag i och det är dyrt när man väl hittar det i en butik. "

    Nu har jag kollat upp priserna, vi betalade 14.95 kr för ½ kg ister och 20.95 kr för samma mängd kokosfett. Det är alltså betydligt billigare med ister.

  • rosatalo 6 december 2012

    Jag använder alltid kokosfett till friterade bakverk. Min mamma gör också så och hon tar tillvara och fryser in det som blir kvar av fettet, silar det först och kastar bottensatsen. Jag friterar så sällan så, fy skäms på mig, jag kastar resterna.

  • cossen 6 december 2012

    Hej jag bakade struvor under många år, men gjorde ett uppehåll. Förra året återupptog jag struvbakandet. Jag använde samma recept och friterade som vaniigt i kokosfett.
    Fy vad besviken jag blev. Struvorna såg lika läckra ut som alltid, men smakade vedervärdigt !
    De smakade bara kokosfett !
    Vad kan ha gått fel ?

  • boz1965 6 december 2012

    Skrivet av rostok den 6 dec 2012

    "Förr i tiden använde man isterflott men numera är det kokosfett som gäller för min del eftersom ister är både svårt att få tag i och det är dyrt när man väl hittar det i en butik. "

    Nu har jag kollat upp priserna, vi betalade 14.95 kr för ½ kg ister och 20.95 kr för samma mängd kokosfett. Det är alltså betydligt billigare med ister.


    Okej? Min erfarenhet är den motsatta. Men då har jag kanske handlat i fel butik?

  • pleta 7 december 2012

    Skrivet av cossen den 6 dec 2012

    Hej jag bakade struvor under många år, men gjorde ett uppehåll. Förra året återupptog jag struvbakandet. Jag använde samma recept och friterade som vaniigt i kokosfett.
    Fy vad besviken jag blev. Struvorna såg lika läckra ut som alltid, men smakade vedervärdigt !
    De smakade bara kokosfett !
    Vad kan ha gått fel ?


    Kanske var inte temperaturen hög nog? Testade du innan du började? Det är väl som med allt annat - om tempen inte är hög nog så sugs för mycket av fettet upp av smeten? Bara en tanke. =)

  • rostok 7 december 2012

    Om man inte har lust att springa runt i affärerna och leta, så gör som jag, ta några minuter och ring runt och fråga om de har ister och kokosfett i sitt sortiment, fråga samtidigt efter priset på respektive vara. Detta sparar mycket tid. Om man har någon dag på sig innan man tänker handla så kan man även skicka mejl förstås.

    Idag gjorde jag färdigt min första sats. Smeten hade då stått i rumstemp i 2 dygn, jag tyckte den luktade lite skumt men inte illa så jag testade och tänk - struvorna smakade ännu bättre idag. Dessutom lyckades jag få dem att vara hårda även efter någon timme (i förrgår blev de mjuka allteftersom). Förmodligen lyckades jag bättre med värmen idag. Kul att testa.

    NI som gör struvor, hur länge har ni järnet i smeten och sedan hur länge har ni dem i fettet? Jag räknade till 5 i smeten och sedan till 15 i fettet. Då hade de hunnit lossna från järnet så jag fick ta upp dem med hålslev. Men jag undrar hur ni andra brukar göra? Jag vill lära så mycket som möjligt så jag får dem fina till ju. Vi kommer att vara 10-15 pers här hemma hela tiden fram till nyår, så det lär nog gå en del struvor också, då.

  • knyppeltanten 12 december 2012

    Jag har brukat använda kockosfett de få gånger jag gjort struvor men nu undrade grannen om man kunde koka dem i buljong. Förutom att de väl då smakar kött, fisk eller grönsak så blir det väl inte struvor men kan man koka dem i buljong?

  • rostok 12 december 2012

    Nä, så mycket fattar jag att man måste fritera dem i någon form av fett. Däremot tror jag man även kan använda olja som man använder i sin fritös också (om man nu har en sådan).

  • knyppeltanten 12 december 2012

    Det var fettet grannen var emot! Men det kanske blir någon sorts ja någonting i alla fall men jag kan inte tänka mig att det blir så gott. I alla fall inte som kaka.
    När mamma gjorde struvor hade hon öl i smeten, då blev de godare men tyvärr har jag inte det receptet kvar.

  • rostok 12 december 2012

    jag har använt öl jag med. Här finns ett recept på det: http://www.matklubben.se/recept/struvor_56315.html

    Jag tycker det låter bättre än andra recept som ju oftast innehåller gräddmjölk. Fett får man ju i sig ändå genom friteringen.

  • ba10 13 december 2012

    jag friterar alltid i kokosfett, det blir bäst, håller precis på med struvor, det gäller att vara stadig på handen

  • Axeltorpstanten 13 december 2012

    Jag använder vanlig matolja, blir jättebra. I mitt recept ingår det öl. Det hade jag inte hemma så jag tog julmust. Har aldrig blivit så goda som denna gången. Så vanlig olja och julmust i smeten.Det är mina tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.