Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

filmjölk

  • annwin66 8 juli 2008

    Hej jag har väldigt mycket filmjölk hemma någon har gått ut i datum men är inte för gammal.Är det nån som har nåt bra recept med filmjölk i? bröd, kakor mm.
    Tar tacksamt emot förslag.(Y)

  • grill 8 juli 2008

    Gå in på recept och sök på filmjök. Det kommer upp massor av gott..(Y)(Y)

  • annwin66 8 juli 2008

    ja det kan ju göra. Tack!!

  • Katzy 8 juli 2008

    Hej!
    Jag har precis lagt in ett recept på Vaniljkaka som jag gärna bakar. Den är väldigt enkel att göra. Hoppas att du vågar prova.(Y)

  • LaJefa 8 juli 2008

    Vet någon om man kan göra typ långfil av vanlig filmjölk? Har fått ner en liter filmjölk, men vill gärna ha mer. Kan man typ "sätta" filmjölk som man gjorde förr med långfil?
    Dom har tyvärr ingen "riktig" filmjölk i Spanien.
    Tacksam för tips.

  • Gillsan 8 juli 2008

    du kan göra filmjölksscones och norska lappar är gott

  • titusdotter 8 juli 2008

    det går även att blanda i filmjölk i pannkakssmeten.

  • Okänd 8 juli 2008

    Varför inte baka lite goda kubb?
    På min sida finns " Rositas Favoritkubb".

  • systeryster 8 juli 2008

    Skrivet av lajefa den 8 jul 2008

    Vet någon om man kan göra typ långfil av vanlig filmjölk? Har fått ner en liter filmjölk, men vill gärna ha mer. Kan man typ "sätta" filmjölk som man gjorde förr med långfil?
    Dom har tyvärr ingen "riktig" filmjölk i Spanien.
    Tacksam för tips.

    Enligt vår kokbok tar man en liter mjölk hettar upp den till precis under kokpunkten , låter den svalna och tillsätter 1 dl av gamla långfilen.Vill man ha gräddskikt får man tillsätta grädde.Ska stå övertäckt i portionsskålar i rumstemperatur(inte över 21 grader) i ca ett dygn tills de stelnat.Kyl dem sedan.Gäller bara att spara 1 dl och fortsätta proceduren.
    Långfil innehöll tätört som gjorde att den blev så där härligt seg.Finns långfil i affärerna här ibland.Vet inte om det går att få tag på där du bor.?Annars blir det väl filbunke inte långfil.

  • systeryster 8 juli 2008


    Kom på min gamla favorit som jag inte gjort på ett tag.:p

  • The_mama97mia 8 juli 2008

    Har inget eget recept men det går utmärkt att göra färskost på filmjölk som får rinna av i kaffefilter. se här:
    Färskost 10%
    400 Gram

    1 l Filmjölk; eller kefir
    1 tsk Salt

    Smaksättningar

    2 Vitlöksklyfta; pressad, OCH
    2 msk Persilja; finhackad, ev det -dubbla ELLER
    2 msk Paprikapulver; ELLER
    4 tsk Kummin; ELLER
    1 tsk Grovmalen svartpeppar; ELLER
    1 msk Grönpeppar; ev det dubbla, -ELLER
    1/2 tsk Malen pepparrot

    Den här ostmassan håller ungefär 10% fett och är lite torrare i smaken än den med 17% fetthalt.

    Häll filmjölken i en kastrull. Värm under omrörning till ca 50°. Mät helst med hushållstermometer. Placera en stor kaffebryggtratt med pappersfilter över ett litermått eller en tillbringare. Låt vasslan rinna av. Det tar 3-4 timmar. Blanda massan med saltet. Smaksätt med någon av smaksättningsförslagen, eller dela ostmassan och smaksätt de olika bitarna med olika saker.

    Vasslan kan användas som degspad i rågbröd (annat bröd också, min anm.)

  • systeryster 8 juli 2008

    Hoppsan blev visst en siffra för mycket i hastigheten.
    Hastlimpa med russin utan jäst

  • annwin66 8 juli 2008

    Tack nu har jag lite tips vad jag kan göra med 4 liter filmjölk...(Y)

  • llinan 8 juli 2008

    Sök efter "stinas bröd" här på matklubben underbart mörkt bröd! Sen har jag en jätteenkel sockerkaka som blir mumsigt god , jag vet inte om du fått något sådant recept? är du intresserad så kan jag lägga upp det senare ikväll.

  • imse 8 juli 2008

    Ett gott bröd som min dotter brukar göra.

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/30/idas-yogabrod/

  • pia61 8 juli 2008

    Hurtbullen från Arla

  • GrodanOchLillebror 8 juli 2008

    Här kommer det två tips från mig.
    Smålandskringlor
    Filmjölkslimpa i långpanna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.