Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finns det "gammalt" pärlsocker

  • knyppeltanten 3 december 2010

    Är det någon som vet om man kan få tag på den gamla sortens pärlsocker någonstans? Utomlands kanske??
    Jag saknar faktiskt det och tycker att det "nya" (fast det är väl rätt gammalt det nu också) ser ut som hackad Albyl. Den gamla sorten var i mitt tycke mycket finare även om det kanske smälte fortare på bullarna men jag börjar ledsna på det här albylhacket och det är inte alltid det är snyggt med strösocker heller.

  • frucaos 3 december 2010

    Hur var det gamla? Här i Norge har vi pärlsocker som är genomskinligt - jag tycker det är precis hopplöst - det syns ju inte på bullarna! Köper alltid i Sverige ...

  • Okänd 3 december 2010

    Jag håller med knyppeltanten om pärlsockret. Jag hade också svårt att vänja mig med det "nya" även att det funnits länge nu.
    Men det är ju fabrikanterna som ska göra om jämt så det är nog bara att gilla läget.
    Smakmässigt är det nog ingen skillnad vad jag minns.

  • flabban 3 december 2010

    Jag tillhör också den åldersgrupp som minns det gamla pärlsockret. När det nya kom så tyckte jag det påminde om krossat bitsocker, (den hårda sorten). Men som allt annat så vänjer man sig. Är inte säker på om jag vill ha tillbaks det gamla, men det var ju mjukare på något vis. Skulle va skoj att kunna jämföra.

  • Cassiopeya 3 december 2010

    Hur längesen var det det gamla pärlsockret fanns? Kommer inte ihåg det alls, kanske är för ung {question};):D

  • sikaal 3 december 2010

    Jag skulle vilja ha tillbaka det gamla!! Det som finns nu är stenhårt! Det är något iblandat, kan inte minnas riktigt vad, (kalk?) Tydligen är det för att det inte skall smälta när det varit fruset och/eller att det inte skall smälta i mikron!
    Håller med knyppeltanten, hoppas någon vet om man kan köpa den gamla sorten någonstans!

  • irrevirre 3 december 2010

    {question} detta hade jag ingen aaaaaaaaning om!

  • soccermum 3 december 2010

    jaaa, hur länge sedan kan det vara? Jag minns det gamla och har även bakat med det så jag tippar på runt 15-20 år sedan? Eller...? Hjälp vad tiden går ;)

  • Mistys 4 december 2010

    Jag kommer också ihåg det gamla. Minns protesterna när det nya kom, men nu är jag inte så säker längre. Bra att det inte smälter efter bullarna varit frysta tycker jag.

    Så här står det på www.dansukker.com Inget om att något är tillsatt.

    Pärlsocker
    Pärlsocker är grova sockerkorn framställda genom att uppfuktat strösocker pressas samman för att sedan krossas och siktas. Pärlsocker förekommer också i form av stora sockerkristaller, kristallpärlsocker.

    Kommer också ihåg när gamla bitsockret försvann. Protesterna och saknaden efter den större lite kantigare biten var stor bland många. Nu dricker man kanske inte "kaffe på bit" längre .

  • FAE 4 december 2010

    Det mesta är väl en fråga om vinst och effektivitet för sockertillverkarna skulle jag tro. Finns inte många tillverkare kvar, så om de gör någon förändring så är det nog tyvärr bara att finna sig i det.

    Vem vet, kanske finns det en marknad bland gourmanderna för "gammaldags delikatessocker"? ;)

  • knyppeltanten 4 december 2010

    Jo det gamla pärlsockret smälte på bullarna och blöttes upp om man frös bullarna men man behövde ju inte vara rädd att bita sönder tänderna på det. Jag antar att de gjorde det här nya för att ta reda på rester efter bitsockret som är hårt, inget ska ju förfaras!

  • rostok 17 december 2010

    Det gamla pärlsockret var ju mycket bättre än det nyare. Många som har protesterat och ville behålla det gamla till ingen nytta. Läste ex att Jan Hedh helt har slutat använda pärlsocker i sina bakverk sedan det nya kom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.