Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finska grisar

  • solvik207 31 augusti 2010

    Hej!

    Någon som vet hur man gör dom finska grisarna som finna och köpa i affärerna?

    Kan inte vara vanlig "munkdeg" i dom. Tacksam för alla svar/hjälp jag kan få.

  • NicolinaZ 1 september 2010

    Hej,
    de grismunkar jag har stött på här i Finland görs nog på munkdeg. Men det måste väl vara en version som kan kavlas ut och där man tar ut munkarna med form. Såg någongång ett recept på spanska churros där man kavlade ut degen och skar i remsor, innan man friterade, det måste ju funka också med munkar. Lycka till! Roligt att någon vill sprida lite finsk bakkultur också i Sverige ;-)

  • Amika 2 september 2010

    Finska grisar görs på helt vanlig vetedeg med kardemumma i. :)

  • solvik207 2 september 2010

    Tackar och bockar..måste prova i helgen

  • grethel 3 september 2010

    Finska grisar?
    Undrar om det inte är samma som vi i Västerbotten kallar Anisgrisar? Dom görs av en vanlig god vetedeg gärna med ett extra ägg tillsatt och om man vill lite anis.
    Degen kavlas ut 1-1,5 cm tjock. och grisar sporras ut. Får jäsa och friteras, vänds i lite strösocker medan dom är varma. Ska sedan ätas utan att man slickar sej om läpparna, man kan lugnt lova barnen en femkrona om dom lyckas med det konststycket (tämligen riskfritt)
    Hos oss är det ett typiskt bakverk i juletid, förmodligen för att man då hade tillgång till svinflott. Goda är dom i alla fall

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.