Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finska pinnar!

  • delenn 11 januari 2009

    Hej!
    Jag är rätt så ny här, men jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig, jag bor i Kanada och här kan man inte få tag på bittermandel, så jag bakade finska pinnar till julen men var lite osäker på hur mycket mandel extrakt jag skulle använda så det blev inte så mycket smak, är det någon som har någon ide om hur man kan ersätta de rivna mandlarna med extrakt,och hur mycket extract = 5 mandlar?

    Vore tacksam för svar,

    Lotta

  • lennali 11 januari 2009

    Hittade på internet: 1 droppe bittermandelolja motsvarar 1-2 bittermandlar.//Lena

  • delenn 11 januari 2009

    tack så mycket..jag gjorde flera sökningar och kunde inte hitta något../Lotta

  • LEDIVO 11 januari 2009

    Detta har inte med din fråga att göra, men lägger här in ett annorlunda recept på Finska pinnar.
    De innehåller mandelmassa.
    Jag har aldrig sett receptet någonstans sedan jag fick det av min mormor för flera år sedan.
    Därför vill jag dela med mig för de är så smarriga för att vara s k torrkakor.
    Finska pinnar med mandelmassa

  • systeryster 11 januari 2009

    Man ska akta sig för att äta för mycket bittermandel då det är giftigt.Räcker bra med 1-2.

  • MalinJ 11 januari 2009

    Jag var bara tvungen att titta på giftinformationscentralens hemsida. Om man får i sig mer än "ett par" bittermandlar ska man höra av sig till dem för att kolla risken. Så många pinnar äter man förhoppningsvis inte på en gång så att det blir farligt. :'(

  • Eery 11 januari 2009

    fast åh andra sidan är inte risken så stor att man ens får i sig en,,,, :p

  • MalinJ 11 januari 2009

    Haha, nej inte jag i alla fall.... Tycker inte de är så goda... Tacka vet jag damsugare :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.