Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Flott, ister, smör?

  • Nilof 19 juli 2009

    Hur räknar man ut rätt mängd om man vill byta ut ister eller flott mot smör? Har ett recept på kringlor som min mamma alltid bakade, hon använde smör men jag fick aldrig reda på hur hon hade kommit på mängden. Det finns liknande recept och har provat olika men dom har varit för söta då det är mycket socker i. Så här ser hennes recept ut:
    100 g vitt flott, 4 msk socker, 3 dl sur grädde, 400 g mjöl och
    2 tsk hjorthornsalt.
    Är det så enkelt att man bara ska ersätta samma mängd med smör? Har inte vågat prova.

  • monfo 19 juli 2009

    1 dl smält ister= 85g
    1 dl smält smör=90g
    Så det vekar inte vara så stor skillnad.

    Har hittat en del recept där det står: ta smör eller ister utan någon mängd skillnad så om jag vore du så skulle jag testa.

  • Nilof 19 juli 2009

    Tack för det, ska göra ett försök. Hoppas det blir lika bra som mammas, fast som mammas kan man aldrig få det. Nu vet man lite mer om man vill prova andra äldre recept.
    Tusen tack(Y)

  • Miltons7a 11 november 2009

    Jag brukar ta samma mängd 100 gram ister mot 100 gram smör när jag gör mina sunnebor kringlor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.